Tanınmış Amerikalı hard bop ve soul jazz tenor saksofoncusu ve besteci Hank Mobley ünlü caz tarihçisi ve eleştirmen Leonard Feather tarafından "tenor saksofonun orta siklet şampiyonu" olarak tanımlanır, ki bizim bundan sanatçının saksofon tonunun ne John Coltrane`in agresifliğine, ne de Stan Getz`in yumuşaklığına sahip olduğunu anlamamız gerekir. Eleştirmen Stacia Proefrock`a göre Hank Mobley "bop döneminin en değeri bilinmemiş müzisyenlerinden biridir". 19 yaşında lokal topluluklarda çalarak müzik kariyerini başlatan Mobley, aylar sonra ise ilk olarak Dizzy Gillespie ve Max Roach kalibresindeki isimlerle çalışır. Art Blakey, Horace Silver, Doug Watkins ve Kenny Dorham ile birlikte bilinen ilk hard bop kayıtlarından birine katılır (Horace Silver and the Jazz Messengers). 1956 yılında The Jazz Messengers ile Horace Silver`in yollarının ayrılmasından sonra önce kısa bir süre Horace Silver, daha sonra ise Art Blakey ile çalışır. Sanatçının solo kariyeri 1950`lerin ikinci yarısında Blue Note adına yaptığı kayıtlarla başlar ve altmışların ilk yarısında yaptığı ve hard bop`un köşe taşlarını oluşturan Soul Station, No Room for Square, ve A Caddy for Daddy gibi albümlerle zirveye ulaşır. 1955-1970 arası dönemde Blue Note adına yirmiden fazla albüm kaydında yer alır. Grant Green, Freddie Hubbard, Sonny Clark, Wynton Kelly ve Philly Joe Jones gibi dönemin ünlü isimleriyle çalışır ve özellikle trompetçi Lee Morgan ile oldukça üretken bir ortaklık oluşturur. Hank Mobley 1961`de kısa bir süre için Miles Davis`le de çalışır ve sanatçının Someday My Prince Will Come ve canlı olarak kaydedilen In Person: Live at the Blackhawk ve At Carnegie Hall albümlerinde yer alır. Grupta yerini aldığı John Coltrane`e kıyasla biraz sönük kaldığı yönünde genel bir kabul olsa da melodik çalışıyla dikkati çektiği de bir gerçektir. 1966`da Duke Pearson aranjörlüğünde A Slice of the Top ve 1967`de Third Season albümlerini yapan Mobley, daha sonra kısa bir Avrupa turnesine çıkar. Dönüşünde ise önce Far Away Lands ve Hi Voltage albümlerini, 1968`de de ticari bir jazz-funk çalışması olan Reach Out`u kaydeder. Tekrar Avrupa`ya dönerek iki yıl orada kalan ve 1969 albümü The Flip`i Paris`te kaydeden Mobley, daha sonra Amerika`ya dönerek Blue Note adına yaptığı son çalışma olan Thinking of Home`u doldurur. 1972`de Cedar Walton ile birlikte yaptığı Breakthrough albümü sanatçının son önemli işidir. 1975 yılında sağlık problemleri yüzünden emekliye ayrılır, 30 Mayıs 1986`da ise ağır bir zatürre sonucu hayatını kaybeder.
Arto Peştemalcıgil
Cazkolik.com / 07 Temmuz 2012, Cumartesi
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.