Cemal Reşit Rey konser salonu 25 Kasım akşamı İstanbul dinleyicisinin belki yakından tanımadığı ama kendi coğrafyasının bize kadar uzanan yansımalarında dinamik ve eklektik gitar sounduna sahip 79 yaşındaki duayen caz müzisyeni Ernest Ranglin`i ağırlamaya hazırlanıyor.
Jamaika`nın dünyaya armağanı olan Kalipso ve Reggae müzikleriyle caz müziğini gitarının çekici tınılarında lezzetli müziklere dönüştürmesini bilen Ranglin kendi ülkesinin en önemli caz müzisyenlerinden piyanist Monty Alexander Jamaika`nın en iyi caz gitaristi olarak tanımlıyor. Birlikte birden çok albümde çalan Monty ve Ranglin bu anlamda iyi bir müzikal ikili oldular.
Bu satırları okurken bir yandan da müziğini dinlediğiniz Ernest Ranglin kimdir peki, gelin biraz hayat hikayesine bakalım dilerseniz; 19 haziran 1932 yılında Jamaika’nın orta kesiminde, Manchester kentinin küçük bir kasabasında dünyaya gelen Ranglin adanın kültür yaşamında müzik oldukça önemli bir yer tutuyor. Ranglin’in kaderi iki amcasının kendisine gitar dersleri vermesiyle değişiyor. Başarılı olacağını gitarın tellerine dokunduğu zaman bile önceden anlayan amcaları, Ranglin’e bir “ukulele” hediye ettiler. Ranglin, bu enstrümanı nasıl çalacağını amcalarını taklit ederek öğrenmeye başladı. Ancak zamanla büyük Amerikan caz gitar sanatçısı Charlie Christian’ın albümlerinden etkilendi. İlgi duyduğu müziğin de etkisiyle 14 yaşında Jamaika’nın başkenti Kingston’a taşındı. Burada Bodmin College‘de eğitimini devam ettirdi. Okul önceliği kadar gitar üzerine çalışmalarını da aksatmadan sürdürdü. Zamanın başarılı gruplarından Cecil Houdini gibi usta isimlerden etkileniyordu. 16 yaşına geldiğinde, kentin genç yeteneklerinden biri olarak sağa sola çağırılmaya başlandı. 1948 yılında ilk grubu olan Val Bennett Orchestra’ya dahil oldu. Ranglin’e saygınlık katan çalışmalara imza atmaya başlayan sanatçı, ülkenin çeşitli yerlerinde turnelere katılmaya başladı.
Büyük gruplarla birlikte çalışması Ranglin’e geniş bir deneyim elde etmesine yardımcı oldu. Les Brown, Benny Goodman, Stan Kenton ve Duke Ellington gibi devrin önemli sanatçılarıyla birlikte çalışma fırsatını elde eden sanatçı, böylelikle hem vizyonunu geniş tutma hem de farklı geleneksel çalışmalarda bulunan sanatçılarla tanışma fırsatını elde ediyordu.
Ranglin için büyük fırsat, dönemin plak firması sahiplerinden Chris Blackwell ile tanıştı. Ranglin’in yeteneğini fark eden Blackwell, kendisine albüm yapmayı teklif etti. Albümde piyanist Lance Heywood Ranglin’e eşlik etti. Albüm, Island Records’dan piyasaya sürüldü böylelikle Blackwell ile Ranglin arasında uzun zaman sürecek işbirliği de başlamış oldu.
1959 yılından itibaren Ranglin, bassist Cluett Johnson ile birlikte Clue J and His Blues Blasters adlı gruba dahil oldu. Grup, Jamaika müziği temelinde oldukça değişik bir tarzda eserler vermeye başladı. Johnson ve Ranglin, birkaç albüm kaydında bulunduktan sonra, Shuffling Bug adlı albüm kayıtları ska adlı yeni bir müzik türünün ilk örneğini sunmuş oldular. Ranglin’in akıcı ve çok çeşitliliğe sahip olan gitar tarzı, yeteneklerinden oluşan bir düzenlemesi oldukça dikkat çekici oldu.
Son dönemlerde, Ernest Ranglin, kendi özüne dönerek çeşitli kültürlerle ortak farklı çalışmalara imza atarak bu yönde konsept albümler hazırladı. 20 yıllık hayali olan Afrika müziğine Afrikalı müzisyenlerle dönüş projesi kapsamında Jamaika’lı saksafon sanatçısı Barber Mack’e saygı çerçevesinde cover eserlerde bulundu. Modern Answers to Old Problems adlı çalışması, sofistike caz ve afro-pop tarzının maceracı bir karışımı olarak yer aldı. Neticesinde ise son albümü Gotcha! İle Ranglin ne denli kusursuz bir enstrümentalist olduğunu göstermiş oldu.
Cazkolik.com / 22 Kasım 2011, Salı
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.