Günümüz caz dünyasının yaşayan devlerinden Mulatu Astatke caz dünyasına bir tarzı, bir ismi armağan etmiş eşsiz isimlerdendir. 1960'larda Ethio Jazz adını verdiği tarzı seslendirmeye başladığında çevresinden pekçok kişi bu tabirle ne demek istediğini sordu. Cevabı anlaşılır ve basitti; 'doğaçlama alanı olan, çoğunlukla batı enstrümanlarıyla çalınan Etiyopya melodileri'.
Astatke bu sayede ülkesinin müziğini modernize ediyordu. Mukayese etmesi ne kadar doğru bilmiyoruz ama mesela Astor Piazzolla'nın tango tınılarını caza taşıması gibi diyebiliriz.
Enstrümantel müzik o yıllarda caz hariç müziğin pek çok alanı için yabancı sayılabilecek bir kavramdı. Şarkıcıların hakimiyetindeki alana şarkıcısız ve uzun süreli müzikler sokmak kolay değildi ve Astatke bunu ilk o yıllarda Londra'da okurken öğrendi. Altmışların ortalarında New York'a geldiğinde çok daha yeni başka sesler duydu ama zaten duyacağını duymuş, müziğini yapmaya, albümlerini çıkarmaya başlamıştı.
İlk girişimlerinde kurduğu grupta mesela kendi gibi Afrikalı değil Porto Riko'lu müzisyenler vardı. Astatke'nin müziğindeki eşsiz füzyon böyle oluştu. Dinleyeceğiniz müziklerdeki reggae ritmleri geleneksel dokuların üzerine doğaçlamanın verdiği özgürlükle yepyeni bir alanda dokundu ki tüm bunlar caz tarihinin en önemli yılı kabul edilen 1959'un üzerinden daha on yıl bile geçmemişken yapılıyordu.
İşte, bu albüm, büyük sanatçının 1965 ile 1975 yılları arası yaptığı müzikleri birarada dinlememizi sağlayan önemli bir derlemedir ve yeni değil ta o yıllarda yayınlanmış bir derlemedir. Şimdi zevkini çıkarma zamanı yeni kuşaklara geldi.
Cazkolik.com / 11 Ağustos 2020, Salı
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.