Caz ve popüler müzik tarihine dair ortak hafızamızın önde gelen isimlerindendi trompetçi Güray Aktalay. Altmışlı yıllardan itibaren müzik dünyasının en sevilen isimlerinden, müzik emekçilerinden biri... Neşeli, eğlenceli, dostlarına takılmayı seven, binlerce müzikal anının kahramanı. Dahası, hayatı boyunca caza tutkuyla bağlı bir müzisyen. Eğer o yılların tarihi yazılsa Güray Aktalay'ın içinde olduğu sonsuz anı yumağı ortaya çıkar ve hepsi de cazın başrolde olduğu güzel anılar olur…
(Resimaltı) 20 Ağustos 1967 tarihli Milliyet Gazetesi'nin hafta sonu ekinde yeralan Doruk Onatkut Orkestrası haberinde orkestra üyesi Güray Aktalay'a dair renkli bilgiler var.
Güray Aktalay 1948 yılında dünyaya gelmişti. Son dönem geçirdiği ağır hastalık döneminde son anına kadar oğlu başucundaydı. Geçtiğimiz günlerde 72 yaşında hayata veda ettiği haberi geldi.
Yetmişlerin sonundan itibaren Güray Aktalay'ı yakından tanıyan, sayısız kez sahnede beraber çalmış Kerem Görsev 'bana çok şey öğretti' diyor, dahası, 'hayatında cazdan başka bir şeye yer olmayan gerçek bir caz tutkunuydu' diye genç nesillerin hatırlaması için altını çize çize belirtiyor. Türkiye'nin sahneden yayılan canlı müzikle dolu eski yılları... Altmışlar, yetmişler, seksenler, doksanlar hatta ikibinler... Caz bugün ağırlıklı olarak kendi kulvarında icra edilen bir müzik olsa da eskiden şehirlerin gece hayatında bugüne göre daha yaygın bir sosyalliğe sahipti. Otellerden gece kulüplerine, gazinolardan Beyoğlu barlarına farklı müzik türlerinden sanatçıların içiçe geçtiği çok sayıda farklı mekânda hayat bulurdu. Bugün, sayıları giderek azalan bu neslin müzisyenlerine sorduğunuzda o yıllara dair anlatacağı sayısız anısı vardır.
(Resimaltı) Yıl 1988. Artık her ikisi de rahmetli olan (solda) basçı Oğuz Durukan ile (sağda) Güray Aktalay Korukent Caz Bar çıkışı Görsev'in evinde John Coltrane dinlerken. Görsev o günleri hergün sabahlara kadar caz dinlerdik diyerek hatırlıyor. (Fotoğraf Kerem Görsev arşivinden)
Güray Aktalay ve kuşağı Türkiye caz sahnesinin en üst nesliydi. Popüler müzikle cazın içiçe geçtiği yıllardan itibaren bu topraklarda canlı müziğin yeşerdiği her sahnede emeği olan isimlerden. Özellikle sürdinli trompetteki ustalığı farklıydı. Caz repertuvarına hakimiyeti arasında en sevdiği Gene De Paul'un 1942 ylında bestelediği "I'll Remember April" gibi standartları onun trompetinden dinlemesi ayrı güzel olurdu.
Görsev'e Güray Aktalay'ı sorduğunuzda nerdeyse çocukluğundan başlayıp ikibinlere kadar uzanan geniş bir zaman diliminden taşan sonsuz bir anı deniziyle karşılaşıyorsunuz. Yetmişlerin sonundan itibaren başlayan anı dalgaları son günlere kadar ulaşıyor ve nihayetinde bir insan ömrünün sonuna geliyor.
(Resimaltı) Yine 1980'lerin sonu. Solda Kerem Görsev, sağda Güray Aktalay'ın dönemin genç neslinden en sevdiği trompetçi İmer Demirer. (Fotoğraf Kerem Görsev arşivinden)
Bir dönem TRT Caz Orkestrası'nda da çalışan Aktalay genç nesil caz müzisyenleri arasında yakın olduğu isimlerin başında geliyordu Ozan Musluoğlu. Hatta Ozan hastalığının ilerleyen döneminde evinde ziyaret etmiş, beraber güzel vakit geçirmişlerdi. Günümüzün başarılı genç piyanisti Hakan Başar'ın gitarist babası Hakan Başar'ın grubunda tanıdım ilk Güray abiyi diye anlatıyor Musluoğlu. Beraber birçok konserde çaldık. Evinde kendine ait enstrümanları arasında güzel bir de davul takımı vardı, onu genç bir müzisyene vermeyi istiyordu. Doksanlı yılların sonunda genç nesil müzisyenlerin albümlerinde, konserlerinde trompetiyle yer alıyordu Güray Aktalay. Acid Trippin’in “Midnite Rebels” albümü bunlardan biri. En sık sahne aldığı yer şüphesiz Nardis Jazz Club. 2010 yılına kadar nerdeyse her sene en az bir gece bu köklü kulüpte çalmışlığı var.
(Resimaltı) Yıl 1998. Ali Perret önderliğinde kurulan dönemin öncü caz topluluğu Acid Trippin'in ilk albümü "Midnite Rebels"in Milliyet Gazetesi'nde yer alan haberin kupürü.
Arkadaşımız Beran Paçacı’nın arşivinde yeralan konserlerin izi bizi Güray Aktalay’ın hayatına dair farklı detaylara ulaştırıyor. Mezela, 1995 ile 97 yılları arası Türkiye Korunmaya Muhtaç Çocuklar Vakfı’nın açtığı Bolluca Çocuk Köyü için verdiği destek konserlerinde kuşağının önde gelen Durul Gence, Cezmi Başeğmez, Ruhi Karaca, Nükhet, Neşet Ruacan, Kamil Özler, Ümit Eroğlu ve Tuna Ötenel gibi önemli sanatçıları Aktalay ile sahnede izlediğimizi hatırlıyoruz. Ve kimbilir daha kimlerin hafızasında silinmeyecek şekilde yer eden güzel hatıralar.
(Resimaltı) Radio Bar'da caz... Milliyet Gazetesi 17 Nisan 1997 tarihli haberin kupürü.
Cazkolik.com / 04 Temmuz 2020, Cumartesi
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.
metin eren
60 lı yılların ortalarında tanıyıp arkadaş olduğum Güray'ın kaybından dolayı çok üzgünüm.O zamanlar Doruk Onatkut Orkestrasında idi.Doruk Onatkut Orkestrası ile röportaj yapmama yardımcı olmuştu.Mekanı cennet olsun.
Bu Yoruma Cevap Yazın »