1940’larda ’Be-Bop’ ortaya çıktığı zaman devrimci bir müzikti, isyankar ve sinir bozucuydu ama yine de bir grup genç ve çoğunluğu siyah entelektüel müzisyen, cazın gelecek 60 yılın ve ötesini şekillendiren bu müziği modern cazın başlanıgıcı yaptılar. Peki, acaba Ari Hoenig’de ’Punk Bop’ akorlarıyla yeni bir ’şey’lerin peşinde olabilir mi?
JazzTimes’tan Shaun Brady haklı olarak bu sorunun peşine düşmüş ama yine de bir yerde soruyor; "40’ların bu devrimci / tarihi stilini sorgular ve yenilemeye çalışırken hepimize acı veren sonuçlar da ortaya çıkarmayalım." Tutucu olan herkes bu uyarının peşine takılacaktır kuşkusuz ve haklılık payları da olacaktır elbette. Peki ama söyler misiniz, Charlie Parker ve arkadaşlarının 40’larda yaptıkları pek çok çevrede alay konusu dahi olurken aynı tutuculuğu ve anlayışsızlığı savunacak mıyız? İşte soru ve sorun da bu zaten...
İşin doğrusu Ari Hoenig kendilerinin yapmaya çalıştıkları işin anarşi yaratabilecek bir şey olmadığının altını çiziyor ve ekliyor; "Evet belki punk bir ekibiz ama 40’ların isyankarlığını bozacak bir şey değil yapmaya çalıştığımız, yalnızca onu canlandırmak ve taşları hafifçe yerinden oynatmak istiyoruz, hepsi bu."
Ari Hoenig daha henüz çok yeni bir albüm çıkardı; "Bert’s Playground". Bu albümü de bir önceki albümü "The Painter" gibi ’straight’ caz albümü olarak ’arsızca’ bulunabilir belki ama şunu da eklemek lazım tüm albümleri güncel caz ortamı içinde kendisi hemen tırnak içine alınmış gibi farkedilebilen ayırdedici albümlerdir.
70’lerde ’fusion’ ortaya çıktığında herkes caz ve rock’ın ’fusion’ kavramı içinde nasıl bir yere oturacağını merakla beklemeye başlamıştı. Hoenig bunun anlamını kendisi için şöyle açıklıyor "caz ve rock arasındaki ilişki de fusion ilişkisidir ve bu olduktan sonra hem caz da hem de rock’ta artık pek çok şeyi eskisi gibi olmadı. Bu benim içinde böyle oldu, baştan beri tüm bunlardan çok etkilendim, hardcore’dan, punk’tan, metal’den, hepsinden hatta bunların yanısıra hip-hop, acid jazz, drum ’n bass, kimi elektronik işlerden..."
Philadelphia’da büyüyen Hoenig müzikle çevrili bir ailede yetişti. ’Büyükbabamdan halama, teyzeme kadar herkes benim için yarı arkadaş gibiydi.’ Hem annesi hem de babası klasik müzik eğitimli insanlardı. Annesi keman ve violinist, babası ise orkestra şefiydi. Hoenig böyle bir ortamda daha 4 yaşından itibaren keman ve viyola çalmaya başladı. İtiraz etmeyi seven kişiliği kendini küçük yaşlarda göstermiş olacak ki henüz 12 yaşındayken babasına sordu ’kendi enstrümanımı kendim seçebilir miyim?’. ’Aslına bakarsanız davul çalmaya öyle büyük bir tutkum olduğundan değil ama piyano çalmaya karşı tutkum olmayışındandı bu ve davul hakkında bir şey de bilmiyordum’ diye devam ediyor. Yaşıtı tüm ergen gençler gibi Hoenig’de rock ve pop hayranıydı. Davula ilk bu şekilde bulaştığını belirtir. ’Zaten lise yıllarında okulun müzik gruplarında çalıyordum’ der.
Ari Hoenig okul yılları ile ilgili kendisince önemli bir ayrıntıyı da özenle belirtiyor. ’Ben henüz lisedeyken, öğretmenim bana ’sen çok yetenekli bir çocuksun ama bir müzik türü seçmen ve bu seçiminin peşinden sonuna kadar gitmen gerek’ diye nasihat vermişti. Bu nasihatı hatırlayarak kendime soruyorum’ diyor, ’Niye bu ikisini de yapamadım?’
Evet, sonuçta bu son albümle beraber çıkmış olan tüm albümler Hoenig’in caza karmaşık yaklaşımının anlaşılması için gerekli tüm ipuçlarını vermektedir. ’Ben kendimi sanıldığı gibi bir kayıt (record) sanatçısı olarak görmekten ziyade bir canlı (live) performans müzisyeni olarak görürüm, öyle ifade etmek isterim. Sektörün gittiği yer benim kişiselliğimi etkilemez, her zaman talep edeceğim şeyler olacaktır ve özellikle de bunu canlı müzik çalarak yapacağım çünkü o anda çalınan müziği download edemezsiniz, o sizin o an dinlediğiniz müziktir. Ve günü geldiğinde de köşeme çekilip fişimi çekeceğim, evet, bunu görmek istiyorum.’
Son olarak caz davulcularına ve davulcu olmak isteyen genç arkadaşlarımıza Ari Hoenig’in kullandığı ve tavsiye ettiği drum ekipmanlarının listesini de ekleyelim;
Yamaha "Absolute Mapple" Drums
18x14 inç bass drum
12x8 inç Tom
14x14 Floor Tom
14x5 1/2 Bamboo Snare Drum
Yamaha Hardware
CL-945L Tom Arm
SS-940 Snare Drum Stand
HS-950 Hi-Hat Stand
DS-840 Drum Throne
FP-8110 Foot Pedal
Zildjian Cymbals
Hi-Hats 14 inç New Beat Bottom
14 inç Avedis Zildjian, top
22 inç Avedis Zildjian Canadian Ride
20 inç Constantinople veya 22 inç Left Side Ride
Hoenig ayrıca Tangereens Percussions Stick de tavsiye ediyor.
Cazkolik.com
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.