Cenk Akyol, Endonezya`da ki ünlü caz rock gitaristi Tohpati`yi buldu ve dikkat çekici bir söyleşi gerçekleştirdi...

Cenk Akyol,  Endonezya`da ki ünlü caz rock gitaristi Tohpati`yi buldu ve dikkat çekici bir söyleşi gerçekleştirdi...

(Bu yazıya ait okunma rakamları 14 Şubat 2011 tarihinden sonrasına aittir.)


Dinlemekte olduğunuz müzik Tohpati’nin son albümü "Save The Planet"te ikinci sırada yer alan parçası "Bedhaya Ketawang"dır.


Tohpati; "Benzersiz bir soundu ve çok özgün besteleri olan ve süper bir caz-rock üçlüsü oluşturmak gibi bir rüyam var."


Cenk Akyol: Önce isminle başlıyalım, Tohpati mi yoksa Bay Hutomo mu demeliyim? Albümlerinde Tohpati’yi kullanıyorsun. Dünyada bir çok ülkede hüviyetleri ifade etmenin bir çok yolu var,  Endonezya’da nasıl? Endonezya bir çok kültürün içiçe geçtiği dünyanın en büyük takımada devleti, 17.508 adadan oluşan koca bir ülke. Belki isimleri kullanmakta farklı gelenekleriniz olabilir ve son olarak; Adının anlamı nedir?

Tohpati: Bana Tohpati diyebilirsin. Tam ismim Tohpati Ario Hutomo soyadım da Harnoko. Endonezyalılar genellikle soyisimlerini kullanmadan tam isimlerini kullanırlar ama sen istediğini kullanabilirsin. Tohpati ismi Sansekerta dilinde (eski java dili) ölüme karşı mücadele anlamına gelir.

Cenk Akyol: Röportaja tarihi sıraya göre başlayalım, bize küçüklüğünden bahsedebilir misin? Gitarı ilk ne zaman keşfettin? Sonrasında ne zaman profesyonel olarak müziğe devam etmeye karar verdin?

Tohpati: 25 temmuz 1971 doğumluyum. Ailem müzisyen değildi ama gitar çalmamı devamlı desteklediler. 9 yaşımda klasik bir kursa başlayarak gitar çalmaya başladım. Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Yes, Genesis, Police, Rolling Stones, Queen gibi grupları rock gruplarını dinlemeyi seviyordum. Liseden sonra Mike Stern, John Scofield, Chick Corea, Allan Holdsworth, Pat Metheny gibi müzisyenler sayesinde biraz caz müziğine bulaştım. Üniversiteden mezun olunca da profesyonel müzisyen olmaya karar verdim.

Cenk Akyol: İnternet, tüm dünyadan meraklı dinleyicilere bir çok nadir ve iyi müziğe ulaşma şansı sağlıyor. Son on yıl boyunca daha önce bilmediğim ülkelerdeki, bir çok harika grubu ve sanatçıyı keşfettim. Hatta seninle müziğin için e-mail vasıtasıyla temas kurabiliyorum. Böylece Endonazya’nın rock ve caz geleneğini Türk dinleyicilerine sunabiliyorum. Endonezya’da 70’lerden Giant Step, Harry Roesli, Guruh Gipsy, Shark Move, The Rollies, The God Bless, Abbhama ve şimdilerden Imanissimo, Vantasma, Discuss, Gugun & The Bluesbug ve tabii ki sen ve üyesi olduğun Simak Dialog gibi bir çok harika grup biliyorum. Bu kadar laftan sonra Endonezya’daki müzik ortamından daha fazla şeyler duymaya sabırsızlanıyorum. Görünen o ki Endonezya müzik zevklerim için çok zengin bir coğrafya. Endonezya’nın rock tarihi ile eşliğinde senin müzikal yolculuğundan bahsedebilirmisin?

Tohpati: Evet, bunlar Endonezyalı iyi rock grupları. Fakat müzikleri hakkında fazlaca bir bilgim yok. Bu yüzden onlardan etkilenmedim. Aslına bakarsan daha çok Endonezya dışındaki müzikler beni etkilemiştir.

Cenk Akyol: İnternette ülkende bir çok kez “en iyi gitarist” ödülü aldığını okudum. Önceleri sen de gitarda hız düşkünü müydün? Biliyorum ki bir çok genç gitarist Satriani’nin, Malmsteen’in hızını yakalamaya çalışır. Sen de onlardan mıydın yoksa Joe Pass, Pat Metheny, Gabor Szabo gibi caz kedilerini bir anda buluverdin mi? Gitarda ve müzik felsefendeki gelişimin nasıl oldu?

Tohpati: Evet “En İyi Gitarist” gibi bazı yakıştırmalarım var, bazı festivallerde fakat çok fazla değil. Aslında ben de dünyadaki en iyi gitaristlerin yaptıklarını çalışıyorum fakat gitar partisyonlarını çözümleyip, bire bir okuyup çalmıyorum. Tarzlarını dinliyorum sadece. Hızlı, daha da hızlı çalmak müzikte sadece bir makyaj, bence mühim olan iyi bir beste kadar kendi tarzını oluşturmak.

Cenk Akyol: Hayali ve özel bir albüm projen olsa rüya kadron ne olurdu ? Rock, caz-rock ve caz gibi projeler için mesela?

Tohpati: Seçmek gerçekten zor çünkü hem rock hem de caz müziği severim. Ama benzersiz bir soundu ve çok özgün besteleri olan olan ve süper bir caz-rock üçlüsü oluşturmak gibi bir rüyam var.

Cenk Akyol: Simak Dialog, açık fikirli tüm müzikseverler için taptaze ve lezzetli bir pasta. Rıza Arshad’da çok yetenekli bir müzisyen, Tonuna taptığım bir klavye olan Fender Rhodes çalıyor. Rıza ile ne zaman tanıştınız?

Tohpati: Evet Rıza da kesinlikle parlak bir müzisyen. Onunla 1994 yılında tanıştım.

Cenk Akyol: Biraz da grubunuz ve son albümünüz hakkında konuşalım. Albümün tarzını Simak Dialog’un son albümünü “Demi Masa’ya yakın buldum. Yakın ama biraz daha rock gibi. Güçlü bir rock üçlüsünün yanında iki yerel tat (suling ve endonezya tipi vurmalılar) da içeriyor. Albüme niyetlendiğindeki düşüncen neydi? Grubu nasıl belirledin ve ne zaman kurdun?

Tohpati: Evet doğru, Simak Dialog ile 1993’den beri çalıyorum, bu yüzden Ethnomission’daki gitar tonları benzer fakat besteler gayet farklı. Yerel çalgılarla (kendang ve suling) çağdaş olanlar arasında iyi bir birliktelik kurmaya çalıştım. Kendang ve suling müzisyenleri ile birlikte bir ön çalışma yaptık. Çünkü bu tarz müziği daha önce hiç çalmamışlardı.

Cenk Akyol: Başka ülkelerdeki tepkiler nasıl? Yurtdışında albümü tanıttınız mı?

Tohpati: Albümüm aşağı yukarı 1 yıl önce yayınlandı. Amsterdam ve Berlin’de de çaldık. Dünyanın bir çok yerindeki bir çok farklı yorumcudan iyi eleştiriler aldık. Facebook sayfamdan buları görebilirsiniz.

Cenk Akyol: Şu aralar Endonezya’da müzik ortamı nasıl? Farklı müzik tarzları ve yeni gelen müzisyenlerin çalabileceği yeterli sayıda klüp var mı? Ayrıca müzik yapımcılarının yaklaşımları nasıl?

Tohpati: Endonezya müziği hızla gelişiyor. JAVAJAZZ ve JAVAROCKINLAND gibi bazı uluslararası müzik festivalleri var, ayrıca hala işletilen bazı caz klüpleri var. Bunun yanında yerel caz albümleri yayınlayan plak şirketleri de bulunuyor. Müzisyenlere gelince, tabi ki caz, modern caz, be-bop, progressive caz gibi bir çok türde çalan bir çok yetenekli müzisyen de var.

Cenk Akyol: Şimdi de basmakalıp bir soru geliyor; Daha önce herhangi bir Türk müziği dinledin mi?

Tohpati: Hayır, Şimdiye kadar hiç Türk müziği dinlemedim ama sanırım az çok Arap müziğine benziyordur.

Cenk Akyol: Tarzını şekilllendiren müzikal köklerini öğrenmek isteriz. Bize müziğindeki yerel ve batılı müzikal etkilenimleri anlatır mısın?

Tohpati: Batıdan Pat Metheny, Mike Stern, John Scofield, Wayne Krantz, Chick Corea ve Yellow Jackets. Buralardan da Indra Lesmana.

Cenk Akyol: Türkiye’deki dinleyiciler ile paylaşmak istediğin bir şeyler var mı?

Tohpati: Müzik çok evrensel ve devamlı gelişen bir şey. Türkiye’deki dinleyicilerin de yeni ve taze müzik tarzlarını dinleyeceklerini düşünüyorum. Son olarak da müziğimi kabul edip, eğleneceklerini umuyorum.

Cenk Akyol / 21 Kasım 2010, Pazar


Tohpati: "I have a dream to make super trio jazz rock band which have unique style and very original composition and sound."

Cenk Akyol: Tohpati or Mr Hutomo? I know you use your first name in your albums and publicitions. There are many countries and cultures in the world and there are many ways to express an identity. For example, Hungarian people always write their surnames before their first names.  In Turkey we use our first names on uniforms in sport games, to the contrary the rest of the world. What about in Indonesia ? Indonesia is a big country. You live in 17.508  islands, the biggest archipelago state in the world. So this is a melting pot of cultures. Maybe you have many different traditions both for the names and name-giving .In the end, does your name have a meaning ? In european countries most names haven’t got any meanings.

Tohpati: You can call me Tohpati. My full name is Tohpati Ario Hutomo and my surname is Harnoko. Indonesian people usually write their  full names without their surnames. But you can put it if you want. Tohpati which comes from sansekerta language (Java old languages) means struggle to the death.

Cenk Akyol: So can we start the interview chronologically? Please tell us about little boy Tohpati? When did you discover your toy... guitar? and when did you decide to choose music for a professional job?

Tohpati: I was born in july 25th 1971. My parents were not musicians, but they always support me  playing guitar. I was 9 years old when i started playing guitar by taking a classical course and liked listening rock music such as Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Yes, Genesis, Police, Rolling Stones, Queen etc. After in high school  I was interested some jazz music, such as Mike Stern, John Scofield, Chick Corea, Allan Holdsworth, Pat Metheny. I have finished my degree at university when i decided to  be a professional musician.

Cenk Akyol: Internet gives us a chance to reach plenty of different, rare and good musics to every curious listeners all over the world. In last 10 years I discovered great bands and artists from far countries which I have never known before. So I can contact with you for your music via e-mail. And I would like to inform Turkish listeners about Indonesian rock and jazz heritage. I have discovered Indonesian rock bands such as Giant Step, Harry Roesli, Guruh Gipsy, Shark Move, The Rollies, The God Bless, Abbhama from the 70s  And also recent ones. Imanissimo, Vantasma, Discuss, Gugun & The Bluesbug and of course you and your Simak Dialog. After all these words, I am very curious and impatient to hear about music scene in Indonesia.  It seems that Indonesia is a fertile land for my music taste.  Please tell us your music journey with the background of the Indonesian rock chronology.

Tohpati: Yes they are good Indonesian rock bands but I didn’t know much about their music,so I didn’t influenced by them. Actually I was affected by music from out of Indonesia.

Cenk Akyol: I read on the internet that you won many “best guitarist” awards in your land.  In your earlier days, were you fond of “faster and faster” head in guitar technique ? I know most young boys are trying to catch Satriani’s or Malmsteen’s speed. Were you the same or you found Joe Pass, Pat Metheny, Gabor Szabo immediately ?. I mean jazz cats .....How did you evolve in terms of guitar and music philosophy?

Tohpati: Yes i got several predicates  for “the best guitarist” in some festival but not many.
Actually i do like alot of the best guitarist in the world like them,but i never transcribe or reading sheet from them. İ just listened their style. For me being faster and faster guitar technique is just a part of cosmetic in the music, the important thing for me is what style of your playing, beside having a good composition.

Cenk Akyol: What is your “dream-team” band for a special and “imaginary” album project ? In example of a rock, a jazz-rock, and a jazz project ?

Tohpati: Its very difficult to choose because i like both rock and jazz. But I have a dream to make super trio jazzrock band which have unique style and very original composition and sound.

Cenk Akyol: Simak Dialog is a fresh and delicious cake for all open-minded music lovers. Rıza Arshad is also a very talented musician and he is used to playing Fender Rhodes whose tone I adore !! When did you meet Riza?

Tohpati: Yes definitely Riza is a brilliant musician from Indonesia. I met him in 1994.

Cenk Akyol: And Let’s talk about your band and the last album. I found the album’s style is similar to Simak Dialog’s last album Demi Masa but more rockier one ... power trio with 2 local tastes ( suling, indonesian percussions ) What was your starting point for the album and your band ? When did you establish this ensemble?

Tohpati: Yes because i have been playing with Simakdialog since 1993, so guitar sound is similar in ethnomission. But the composition is quite different. I tried to make a good colaboration between traditional instrument (kendang and suling) with modern instrument, we did some workshop with kendang and suling first because they have to play some pattern that they never play before.

Cenk Akyol: What are the reactions from other countries ? Did you tour to promoto this album in abroad ?

Tohpati: My album had released more less 1 year ago. We did show in Amsterdam and Berlin also. there are many good reviews from many good reviewers around the world as you can see it in my Facebook account.

Cenk Akyol: How is the music scene in Indonesia recently? Are there enough clubs to gig for newcomers and also non-mainstream styles? And what about record companies’ approach?

Tohpati: Indonesian music is  growing very well,there are a few international and local music festival such as JAVAJAZZ festival, JAVAROCKINLAND etc. Also there are some jazz club still running and a few record company release some good local jazz album and about the musician there are many talented young jazz player, they are playing many kind of music,jazz mainstream, be-bop, modern jazz, progresive jazz, etc...

Cenk Akyol: And a cliche question is coming... Have you ever met any kind of Turkish music before?

Tohpati: No, i’ve never heard Turkish music yet, but i think it’s more less like Arabian music.

Cenk Akyol: Of course we would like to learn your musical roots and sources which shaped your sound. Please tell us about both “western” and local influences on your music. For western music influenced by  some great musicians such as pat metheny,mike stern,john scofield, Wayne Krantz. Chick Corea and Yellow Jackets.

Tohpati: For local influenced by Indra Lesmana

Cenk Akyol: Anything you want to share with Turkish listeners ?

Tohpati: The music is very universal and always growing. So i hope Turkish listeners will be able to listen many fresh and new style of music.

Cenk Akyol: At last... I hope they can accept and enjoy my music.

Cazkolik.com / 21 Kasım 2010

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Cenk Akyol

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.



X