Dünyaca ünlü davulcu Dave Weckl, %100 Müzik Sunar kapsamında Dave Weckl Tom Kennedy Project Feat. Eric Marienthal Stu Mindeman ile 22 Ekim akşamı If Performance Hall Beşiktaş'ta bir konser verecek. Arkadaşımız Cenk Akyol'un konseri öncesi sanatçıyla yaptığı özel röportajı aşağıda okuyabilirsiniz.
Röportajın İngilizce versiyonunu aşağıda okuyabilirsiniz / You can read the English version of the interview below.
Cenk Akyol: Enstrümanınızı sekiz yaşında seçmişsiniz. Neredeyse yarım asırdır sahnelerde ve stüdyolardasınız. Sahne müzisyenliğinizin yanında eğitmenliğiniz de ön planda. Session müzisyenlik? Solo kariyer? Ortak projeler? Davul klinikleri? En sevdiğiniz hangisi? Hangisine daha fazla zaman ayırmak istiyorsunuz?
Dave Weckl: Bahsettiğiniz tüm bu şeyleri deneyimlemek benim için büyük bir lütuf ve şanstı. Benim için keyif her zaman farklılık ve çeşitlilik olmuştur. En sevdiğim şehri veya yemeği filan sorsaydınız aralarından seçim yapabilirdim, benim açımdan bunlardan çok var ama mesleğimdeki tüm farklı yönlerden keyif alıyorum, bu yüzden birini seçemiyorum! Şimdilik bunların hiçbirinde hız kesmeyi düşünmüyorum.
Cenk Akyol: Elli senelik süre zarfında daha önce doğru kabul edilenler yanlış veya yanlış kabul edilenler doğru oldu mu? Size verilen eğitim ile şimdilerde sizin verdiğiniz eğitim arasında en bariz fark nedir?
Dave Weckl: Bana göre, son elli yılda eğitim açısından çok fazla değişen bir şey yok ama çoğunlukla internet sayesinde bilgiye ulaşmak çok kolaylaştı. Her şey evrimleşmeye devam ediyor ve çok daha hızlı bir oranda ve bu güzel. Daha fazla insan daha fazla şey biliyor, aradığınız takdirde öğrenmeniz için hepsi orada. Elli sene önce kaynağa güvenmek zorundaydınız; size gösterebilecek çalgıcılara ve öğretmenlere. Ayrıca, artık her şeyin 'görsel' olması gerçeğinin bir fark yarattığını düşünüyorum. Okulumda (daveweckl.com), öğrencilerime YouTube'da bir şey bulduklarında, izlemeden önce en az beş kez DİNLEMELERİ gerektiğini söylerim. Kulaklarızı eğitin, görsel bir dikkat dağıtıcı olmadan bunu yapmak daha kolaydır.
Cenk Akyol: Davulcular mı yoksa tenisçiler mi eklemlerini daha çok yoruyor? Meslek hastalığına yakalanmamak, sağlığınızı korumak için neler yapıyorsunuz?
Dave Weckl: (Kahkahalarla gülerek) tenisçiler hakkında fikrim yok, başka birine sormanız gerek ancak davulcular eklem, kas, tendon ve sinirlerin tekrarlayan stres yaralanmalarına kesinlikle duyarlıdır. Ben de özellikle baş parmak eklemlerinde artrit ve kıkırdak bozulması ve ara sıra bel ağrısı çekiyorum.
Enstrümanı aşırı çalmak (çok sert çalmak), kötü tutuş alışkanlıkları, kötü ergonomik kurulum, bunların hepsi bu sorunlara katkıda bulunabilir ancak aşırı bilgisayar ve telefon klavyesi ve ellerin kullanıldığı diğer stresli aktiviteler gibi başka şeyler de yapabilir.
Bu enstrümanı daha kolay çalmak ve uzun, sağlıklı bir yaşam sürmek için fiziksel olarak iyi durumda kalmanın önemine inanıyorum. Diyet elbette en az bunun kadar önemli, tabiri caizse, ne yersen osun! Bu yüzden, haftada beş gün egzersiz yapıyorum, neredeyse her gün yürüyüşe çıkıyorum ve olabildiğince sağlıklı besleniyorum. Et yok, sadece balık ve sebzeler, baklagiller, çok miktarda et proteini iltihaplanma için iyi değil ve benim tüm sistemim etsiz daha iyi çalışıyor.
Cenk Akyol: Davul müzisyenliğinde hangisi ön plandadır? Yaratıcılık mı? İlkeleri ve esasları hatmedip, onları geliştirmek mi? Fazla pratik meslekî körelme yapar mı?
Dave Weckl: Bu konuda farklı düşünceler ve görüşler var. Ben çevrimiçi okulumda ve özel derslerimde güçlü bir temel inşa etmeye ve bunu beslemeye inanıyorum ve böyle öğretiyorum. Sadece bu iki kelime bile birkaç alt başlık doğuruyor, bu ÇOK geniş bir konu!
Enstrümanı teknik olarak çalma yeteneği, farklı müziklerin tarihi, stilleri ve kültürleri hakkında bilgi, büyük koordineli bağımsızlık ve derin bir ritim anlayışı olmadan (melodi ve armoni de zarar vermez!) yaratıcı olmak, yani herhangi bir müzikal derinlikle olmak oldukça zordur.
Pratik yapmanın birçok yolu var ve çok fazla diye bir şey yoktur (elbette vücuda zarar vermediği veya başkalarını rahatsız etmediği sürece). Bu yüzden, çalmak hayatınız boyunca yapabileceğiniz en önemli şeylerden biri, her zaman tek başınıza ve başkalarıyla pratik yapabileceğiniz ve çalabileceğiniz bir yere sahip olmayı önceliklendirmektir, burada istediğiniz zaman (en azından gündüz saatlerinde) dikkat dağıtıcı veya sorun olmadan ENSTRÜMANI (elektronik pedler değil!) çalabilirsiniz.
Cenk Akyol: Ülkemize bir çok kez konser ve davul klinikleri için geldiniz. Buzuki Orhan, Okan Ersan, Genco Arı gibi müzisyenlerle işbirliğiniz oldu. Okan Ersan ve Genco Arı fusion tarzları ile size aşina bir müzik yapıyor. Buzuki Orhan ile daha geleneksel, etnik müziğe uyum sağlamakta zorlandınız mı?
Dave Weckl: Evet! Türkiye her zaman çok keyifliydi! Orhan'ın bazı materyallerini öğrenmek ve çalmak çok zordu ve benim konfor alanımda değildi! (yine kahkahalarla gülüyor). Kendi kültüründen olmayan müzikleri deneyimleyen herkes için bu normaldir ama bence sonunda birlikte güzel müzikler yaptık ve hepimiz harika vakit geçirdik!
Cenk Akyol: Batı popüler müzikte davulun kullanımının değiştiğini düşünüyor musunuz? Davulun kullanımında, davul sololarda yeni tavırlar, eğilimler nedir? Mesela yeni davulcularda beğendiğiniz yenilikler var mı?
Dave Weckl: Başkaları adına konuşamam ve dürüst olmak gerekirse sorunuz hakkında hiçbir fikrim yok. Bir bireyin nasıl çaldığı, çalınan müziğin olası kuralları dahilindedir ve ONLARA neyin iyi geldiği ve hissettirdiğiyle ilgilidir ve öyle olmalıdır. Benim için de aynı şey geçerli. Her zaman farklı yaklaşımlarla sesler yaratmaktan keyif aldım (örneğin farklı zil türleri, bir efekt için davullara küçük ziller yerleştirmek gibi). Şirketlerin (özellikle ziller) bir çalgıcının yaratma tuvalini geliştirebilecek farklı ürünlerle yaratıcı olasılıkları genişlettiğini düşünüyorum.
Cenk Akyol: Yeni nesil davulculardan takip etmemizi önerdiğiniz birileri var mı?
Dave Weckl: Hayır. Enstrümanı MÜZİKAL bir şekilde zorlayan herkesi seviyorum. Dışarıda yükselen birçok harika, genç müzisyen var.
Cenk Akyol: Sanırım en çok çalıştığınız basçı Tom Kennedy. Onun dışında rahat çaldığınız ikinci basçı kim?
Dave Weckl: Kesinlikle Tom’la benim birlikte çaldığımız uzun bir hayatımız oldu ve bu her seferinde harikaydı. Bize, 'İki farklı anneden kardeşler' diyebilirsiniz. Bu tür bir kimyayı prova edemezsiniz. John Patitucci muhtemelen ikinci kişi olurdu ama birlikte çalmaktan keyif aldığım çok sayıda başkaları daha var. Liste uzun.
Cenk Akyol: Kariyerinizde keşkeleriniz ve iyikileriniz neler?
Dave Weckl: Hiçbir pişmanlığım ve şikâyetim yok, her şey inanılmaz derecede harikaydı. Hâlâ çalmayı seviyor ve bundan zevk alıyorum, kendimi, müziğe ödün vermeden taşıyabileceğimi hissettiğim sürece bu işi yapacağım.
Cenk Akyol
Cazkolik.com / 08 Eylül 2024, Pazar
Cenk Akyol: You chose your instrument when you were 8 years old. You have been on stage and in studios for almost half a century. In addition to being a stage musician, your teaching is also in the foreground. Session musicianship? Solo career? Joint projects? Drum clinics? Which one is your favorite? Which one do you want to spend more time on?
Dave Weckl: I have been blessed and fortunate to experience all that you mentioned. The enjoyment for me has always been the variety. The correlation would be to ask my favorite city, or food, etc. - there are many of both for me, so I can’t choose one! I still enjoy all of the different aspects in this business. And at this point, I don’t feel to slow down in any aspect of it just quite yet.
Cenk Akyol: During the fifty -year period, has what was previously considered right become wrong or what was considered wrong become right? What is the most obvious difference between the education you were given and the education you are giving now?
Dave Weckl: In my opinion, it’s not really what has changed so much in the last 50 years, Education-wise, but the delivery, and how easy it is to access the history and the knowledge, thanks mostly to the internet of course. Everything just keeps evolving, and at a much faster rate, and it’s beautiful. More people know more things - it’s all there for the learning if you look for it. 50 years ago you had to rely on the source; the players and teachers that could show you. I think too, the fact that so much is *visual* now, might be making a difference. In my school (daveweckl.com), I always tell students when they find something on YouTube, LISTEN to it 5 times at least, before looking at it. Train the ears - it’s easier to do without a visual distraction.
Cenk Akyol: Who strains their joints more, drummers or tennis players? What do you do to avoid occupational diseases and protect your health?
Dave Weckl: I have no idea about tennis players, you would have to ask one, lol. But drummers are certainly susceptible to repetitive stress injuries of joints, muscles, tendons, nerves. I myself suffer a bit from arthritis and cartilage deterioration, especially in the thumb joints, and occasional lower back pain.
Overplaying the instrument (playing too hard), bad grip habits, poor ergonomic set up, can all contribute to these issues. But other things can too, such as excessive computer and phone keyboard typing, and any other stressful activity where the hands are used.
I believe staying in good physcial condition is important to more easily play this instrument, and to have a long, healthy life. Diet of course is just as important - You are what you eat, so to speak! So I work out 5 days a week, walk almost everyday, and eat as healthy as I can. No meat - only fish and veggies, legumes - Heavy amounts of meat protein are not good for inflamation, and for me, my whole system works better without it.
Cenk Akyol: Which one is in the foreground in drumming? Creativity? Learning the principles and fundamentals and developing them? Does too much practice cause professional atrophy?
Dave Weckl: There are different thoughts and opinions on this. In my Online School and privately, I teach and believe in a strong foundational and fundamental grounding. Just those two words spawn quite a few subtopics — It’s a VERY broad subject!
Without the ability to technically play the instrument, the knowledge of the history, styles and cultures of different musics, great coordinated independence, and a deep understanding of rhythm (melody and harmony don’t hurt either!) it’s pretty hard to be creative, with any musical depth, that is.
There are many ways to practice, and there is no such thing as too much (except of course if it harms the body, or bothers other people). It’s why one of the most important things you can do, throughout your playig life, is prioritize always having a place to practice and play, by yourself and with others, where you can play THE INSTRUMENT (not electronic pads!) whenever you want (at least in daytime hours) with no distractions or issues.
Cenk Akyol: You have come to our country many times for concerts and drum clinics. You have collaborated with musicians such as Buzuki Orhan, Okan Ersan, Genco Arı. Okan Ersan and Genco Arı make music that is familiar to you with their fusion style. Did you have a hard time adapting to more traditional, ethnic music with Buzuki Orhan?
Dave Weckl: Yes! Turkey has always been very enjoyable! Learning and playing some of Orhan’s material was very challenging, and not quite in my comfort zone! lol .. It’s normal for anyone experiencing music not from their culture. But I think in the end, we made some nice music together and all had a great time!
Cenk Akyol: Do you think the use of drums in popular music has changed in Western music? What are the new attitudes and trends in the use of drums, in drum solos? For example, are there any innovations you like in new drummers?
Dave Weckl: I can’t speak for anyone else, and honestly don’t have any thoughts about your question. How an individual plays is, and should be, all about what sounds and feels good to THEM, within any possible rules of the music being played. It’s the same for me. I have always enjoyed creating sounds with different approaches (like different kinds of cymblas, placing small cymbals on drums for an effect, for example). I think the companies (cymbal especially) are expanding the creative possibilities with different products that can enhance a player’s canvas to create.
Cenk Akyol: Is there anyone from the new generation of drummers that you recommend us to follow?
Dave Weckl: No, I like everyone and anyone who is pushing the envelop on the instrument in A MUSICAL way. There are lots of great, young players out there coming up.
Cenk Akyol: I think the bassist you work with the most is Tom Kennedy. Apart from him, who is the second bassist you feel comfortable playing with?
Dave Weckl: Tom and I for sure have had a long life of playing together, and it’s always great. We are what you call, ‘Brothers from another Mother’. You can’t rehearse that kind of chemistry. John Patitucci would probably be 2nd, but there are so many others that I enjoy playing with as well. The list is long.
Cenk Akyol: What are your regrets and good things in your career?
Dave Weckl: No regrets and no complaints, it’s all been incredibly fantastic, I’m still loving and enjoying playing, and will do so for as long as I feel I can bring myself to the music without compromise.
Cenk Akyol
Cazkolik.com / September 8, 2024
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.