Kısa bir süre önceydi. İstanbul Ghetto sahnesinde Fred Wesley'i izleme şansı buldu müzikseverler. On gün geçmedi ki bu kez Pee Wee Ellis'in Cemal Reşit Rey'e geleceğini öğrendik. Tesadüf mü yoksa Allahın lütfu mudur bilinmez ama önümüzde 23 Nisan'a denk gelen üç günlük tatil nedeniyle hakettiği ilgiyi bizce görmeyen Fred Wesley'nin ardından mükemmel bir fırsat daha var. Hatta konser de (bu söyleşinin yayına girdiği tarihe göre) iki gün sonra, 12 Mayıs Çarşamba gecesi sahne alacak “Still Black, Still Proud” isimli projenin ekip lideri ve günümüz nefesli müzisyenlerin arasında saygın ve efsanevi ismi Pee Wee Ellis. Soul Jazz, Rhythm'n Blues, funk müziğinin efsane isimlerinden Ellis bugün artık 68 yaşında. Yukarda adını andığımız Wesley ile de uzun yıllardır birlikte çalışan, adı sıklıkla birlikte anılan aynı kuşağın müzisyenleri. İkisinin de adı anıldığı zaman akla hemen gelen James Brown ile uzun yıllar çalışmış olan isimler ki bu iki ismin yanına bir de Maceo Parker'ı eklemek gerek. 12 Mayıs Çarşamba günü Cemal Reşit Rey'de Still Black, Still Proud isimli projede izleyeceğimiz Ellis, Maceo Parker'da izleyeceğimiz ekibin içinde birlikte çalan isimler ama bu gece Parker sahnede olmayacak. Acaba onu da yakında başka bir projede izlemek süprizine şahit olabilecek miyiz?
Aşağıda okuyacağınız söyleşiyi yapan müzikseverlerin yakından tanıdığı Cumhuriyet Gazetesi müzik yazarı ve eleştirmen, sevgili Murat Beşer. Öncelikle Murat Beşer'e bu söyleşiyi yayınlanması için bize vermeyi arzu etmesinden dolayı Cazkolik olarak teşekkür ediyoruz. 12 Mayıs akşamı Cemal Reşit Rey sahnesi kalabalık bir topluluğu ağırlayacak. “Still Black, Still Proud” adını taşıyan bu topluluk, büyük müzisyen Pee Wee Ellis’in liderliğinde, James Brown’ın ruhunu İstanbul’a çağıracak. 14 müzisyenin sahne alacağı konserin konukları Güney Afrika müziğinin divaları The Mahotella Queens, Nijeryalı Hip Hop dahisi TY ve Malili efsane müzisyen Ali Farka Toure’nin oğlu Vieux Farka Toure. Topluluğun lideri Ellis, konser öncesi sorularımızı yanıtladı.
Murat Beşer: Sizi bu projeyi gerçekleştirmek için iten güç, cazip kılan nedenler, tutkular neydi?
Pee Wee Ellis: Bu projenin James Brown müziğinin etkisini kutlamak için önemli olduğunu hissettim, çünkü onun müziği, sadece bizlerin değil Afrika ve Afrikalı müzisyenler üzerindeki olumlu etkisine de ışık tutuyordu.
Murat Beşer: Bundan 40 ve 50 yıl öncesinin müzikal ruhunu yeniden canlandırmak nasıl bir duygu, ayrıca bu yeniden canlandırmayı günümüze nasıl uyarlıyorsunuz?
Pee Wee Ellis: Projenin sonuçları kendisini olağanüstü iyi hissettiriyor. Durum şudur ki, tam olarak hedefimiz müziği bugünün sounduna adapte etme değil, fakat müziği mümkün olduğunca orijinal sounduna en yakın biçimde yeniden uyandırmak.
Murat Beşer: Topluluğun enstrümantal kombinasyonunu oluştururken nasıl bir mantık izlediniz? Bu kadar kalabalık olunması ve her şeyin canlı çalınması gerekli miydi?
Pee Wee Ellis: Enstrümantal kombinasyonun mantığı basitçe James Brown’ın Afrika’dan ilham almış müzik stiliyle ve onun orkestrasının ruhuyla kaynaştırma çabasıydı. O nedenle de kalabalık bir orkestra kaçınılmazdı.
Murat Beşer: Kısaca bir araya geliş hikayesini ve zaman içindeki değişmeleri özetleyebilir misiniz?
Pee Wee Ellis: The Still Black, Still Proud adlı toplulukta, Pee Wee Ellis ekip lideri ve baş nefeslinin sahibi. Beraberinde bir nefesli bölümü var, ayrıca davul kit, bas, gitar, Afrika el davulları, keyboards (org ve elektrik piyano) ve tabii ki vokaller. James Brown’ın orijinal topluluğundan ana farklar ise nefesli bölümünün sadece saksofondan oluşması, yani bizde brass yoktu. Bir gitar kullanılıyor ve keyboard tüm süreçte yer alıyor ama James Brown’un topluluğundaki line-up böyle değildi.
Murat Beşer: Bu projenin sahne gösterisi nasıl planlandı? Repertuarı oluştururken neleri kıstas aldınız?
Pee Wee Ellis: Repertuvar, James Brown’ın 1965 ve 1969 yıllarındaki repertuarı. Ki o dönem Pee Wee Ellis topluluk lideri ve ortak söz yazarıydı. Müziğimiz ağırlıklı olarak Funk ve Afrika türünden gelen misafirlerin kattığı öğelerden oluşuyor. Dolayısıyla temel bir set olan funk var, diğer misafirler (mesela bu durumda: Mahotella Queens, Vieux Farka Toure) de kendi parçalarından birini toplulukla sunuyorlar ve ayrıca bir James Brown parçası çalıyorlar; Vieux’nin Hot Pants Road’u yapması gibi. Ty, Make it Funky’de farklı tonların eşliğinde topluluğa liderlik ediyor ve gösteri vokalistimiz Fred Ross’un önderliğinde “Say It Loud, I’m Black and I’m Proud”ın çoklu etnik versiyonuyla kapanıyor.
Murat Beşer: Bildiğim kadarıyla James Brown orkestrasında yer almış iki kişi var bu projede; Pee Wee Ellis ve Fred Wesley. James Brown nasıl bir orkestra lideriydi ve nasıl bir arkadaştı?
Pee Wee Ellis: Pee Wee Ellis topluluğun lideri ve müzik direktörü. Fred Wesley ise bu yıl toplulukta yer alamıyor. Bazı gösterilerde Martha High konuk vokalist. Kendisi Bay Brown ile uzun dönem ortak çalışmıştı. James Brown dinamik bir orkestra lideriydi, güçlü ve topluluktan ne istediğine emin olan. İpuçlarında ve işaretlerinde hiç hata olmazdı, görsel ve vokal olarak. Tam anlamıyla bir lider ve tamamıyla olayların hakimiydi. Üstelik iyi bir dost olabilir ve büyük bir mizah anlayışı vardı.
Murat Beşer: Bu projeyle albüm yapmayı planlıyor musunuz, yoksa ustanın hatırına bir sahne topluluğu olarak kalmak daha mı anlamlı?
Pee Wee Ellis: Bu projeyi kayda alacağız – hem canlı hem de stüdyo ortamında. Ayrıca Funk ve Afrika müziğinin unsurlarını sunan, gösteride de yer alan müzisyenlerin ve konukların liderliğinde master dersleri de hazırlıyoruz, ki böylece projenin kültürü ve müziği bire bir bir şekilde daha da derinlemesine keşfedilsin.
Murat Beşer
Cazkolik.com / 10 Mayıs 2010, Pazartesi
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.