Akbank Caz festivalinde 10 Ekim akşamı Akbank Sanat salonunda yerimizi erkenden ayırmış ve yolculuk için hazırlıklarımızı tamamlamıştık. Yolculuk diyorum çünkü 70'li yıllardan bu yana müzik dünyasının öncü ve yönlendirici isimlerinden biri olan Kahil El'Zabar, elli yıldan fazla bir süredir liderliğini yaptığı ve dinleyicilerini diyar diyar gezdiren Ethnic Heritage Ensemble (Etnik Miras Topluluğu) ile sahnede olacaktı.
Resmi web sitesine göre "ruhu iyileştiren, sağlık ve manevi güçlendirmeyi teşvik eden müzikler üreten", bambaşka bir disiplinden gelen yönetmen George Lucas tarafından "neslinin en yenilikçi ve etkili müzisyenlerinden biri" olarak nitelendirilen, Dizzy Gillespie'den Stevie Wonder'a, Nina Simone'den Okay Temiz'e kadar sayısız sanatçıyla birlikte çalışmış bir ritim şamanı ve spiritüel caz ustasını sahnede izlemenin heyecanı büyüktü.
Yolculuğumuz batı Afrika kıyılarından başlayıp, Paris ve Chicago sokaklarına doğru ilerledi ve yol boyunca El'Zabar'ın etkileyici perküsyonu ve vokaline trompette Art Ensemble of Chicago'nun Lester Bowie'den sonra hiç tereddütsüz olarak gruba dahil ettiği Corey Wilkes, bariton saksafonda güçlü ve bol ödüllü Alex Harding ve çelloda da kefiyesiyle sahnede fiyakalı bir şekilde duran Ishmael Ali eşlik etti. Zaman zaman tüm ekibi adeta bir perküsyon grubuymuş gibi çalarken de izlemek bu gruba özel bir durumdu.
El'Zabar'ın sürekli bir arayışı temsil eden karakteristik, derin ve etkileyici vokali bazen "Ben ne biliyorum ki?" diyor bazen de "Tüm Dünya Ellerimde!" diyordu.
El'Zabar'ın örnekler seslendirdiği "A Time for Healing" ve "Open Me, A Higher Consciousness of Sound and Spirit" albümlerinin adları sanki yaşadığımız deneyimi özetler gibiydi: Ruhumuzun ses yardımıyla daha yüksek bir bilinç seviyesine çıkarıldığı bir iyileşme zamanı. Son parça olan Coltrane klasiği Resolution'da bu ritüelin sonucunun hayırlı olduğunu teyitledi bize.
Kahil El'Zabar ve Ümit Baykara birlikte. (Fotoğraf: Nigar Baykara)
Kahil El'Zabar 1973 yılında bu grubu kurarken babasına cazda değişik bir şeyler yapmak istediğini, piyano gibi armonik yapılarla değil perküsyon ve iki nefesliyle etnik bir müzik yapmak istediğini söylediğinde aldığı yanıt: "Bu şekilde hayatını kazanamazsın" olmuş. Acaba 50 yıl sonra oğlunu bu müzikle efsane olmuş, yılın sanatçısı ve albümü ödüllerini almışken görseydi ne derdi merak etmemek mümkün değil.
Ümit Baykara
Cazkolik.com / 12 Ekim 2024, Cumartesi
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.