Oğuz Büyükberber yeni albümü "Ara"da, 'ara'da olmak, arayışta olmak ve araf'ta kalmak arasındaki sınırda geziniyor...

Oğuz Büyükberber yeni albümü "Ara"da, 'ara'da olmak, arayışta olmak ve araf'ta kalmak arasındaki sınırda geziniyor...

gerçekleştirebiliriz ama bu albümden bahsetmek konusunda geç bile kaldık. Geç kaldık ama bu arada basındaki yankılarını da inceleyerek neler yazıldığını gözleme fırsatımız oldu. Hürriyet’ten Serhan Yediğ’in söyleşisinin Oğuz Büyükberber ve albümü “Ara” hakkında dinleyicilere önemli ipuçları verdiğini belirtelim, ilgilenenlerin mutlaka okumalarını isteriz (Hürriyet Keyif Cumartesi eki, 18 Temmuz 2009, Sf. 10), benzeri ipuçlarını da JAZZ Dergisi’nin yeni sayısında Yaprak Melike Uyar’ın yazısından da alabilirsiniz bu yazıyı da mutlaka okuyunuz (Jazz Dergisi, Temmuz-Ağustos-Eylül sayısı, sf.12).

Biz bir başka açıyı deneyelim, plastik sanatlara yakın olanlar ‘kavramsal sanat’, ‘deneysel sanat’, ‘video art’, ‘enstalasyon’, ‘performans sanatı’ benzeri terimlerle sıkça karşılaşırlar hatta gittiğiniz bir bienali hatırlayın, özellikle video performanslarının olduğu bölümlerde sizi yarı karanlık bir küçük ve boş odanın içinde sadece bir TV karşılar, gözleriniz birden içine girdiğiniz karanlığa ve bilinçli olarak düzenlenmiş bu geçici dünyaya alıştığında çoğunlukla kesintisiz oynamakta olan video filmini izlemeye başlarsınız. Genellikle kısa bir filmdir ve muhtelif görüntü parçalarının kendi iç kurgusuyla ve ses ile anlamlandırılmasına dayalı bir film sürekli döner durur, ekrandaki görüntülerle bu görüntülerin arkasındaki ses, içinde bulunduğunuz (seyrettiğiniz) mekanla birlikte size farklı bir ‘ara evren’ gibi gelir, albümü ile böylesi paralellliği sevgili Büyükberber nasıl karşılar bilmiyoruz ve kendisine bunu sorarız ama bizce Büyükberber’in yeni albümü “Ara”da kalmak “Araf”ta olmanın bir ses enstalasyonu yaratmak, verdiği fırsatı iyi ve mükemmel kullanmak açısından elbette bir seçim. Başka pek çok durum için kuşkusuz ki tercih edilecek bir ‘hal’ değil ama “Ara” albümünde bize bir arayışın neticesinden bahsediyor Büyükberber. “Arayış sonucu ulaştım ‘Ara’ya... Bu isim farklı kavramlar arasında gidip gelmeyi, arada bağlantı kurmayı işaret ediyor. Ülkeler, kültürler, diller, görüntüyle sesler... Arada olmak benim tercihim değil ancak merakımı çeken, aşık olduğum sesler, renkler, kavramlar getirdi beni buraya.” diyor Keyif’te ki röportajında. Burada kanımızca Büyükberber’in aşığı olduğu seslerin, kültür ve dillerin albümdeki yansımasına müzikteki biçimsel kaygılarında katılmış olduğunu söylemek yanlış olmaz.

‘SES ENSTALASYONU’
Albümdeki parça isimlerinin de bu enstalasyona çok uygun düştüğünü ekleyelim, kanımızca elbette... Örneğin albümün beşinci parçasının ismi “içine su dolmuş”da Büyükberber’in bas klarinet ve canlı elektronikler (ki bu canlı elektroniklerin ne olduğunu kendisiyle yapmayı planladığımız söyleşide sormak var aklımızda) kullanarak ürettiği sesleri bir de parçanın isminin yarattığı açık çağrışımla düşünün, fazla uzağa gitmeden işte karşınıza çıkacak olan ‘içine su dolmuş’ ‘şey’ olur... Albümde 9. sırada yer alan “kağıt kesici eşliğinde” isimli parçada benzer bir ‘ses’ kompozisyonu, enstalasyonu kelimesi bu tarz parçalar için daha uygun düşüyor, bunu tam Türkçe karşılık olarak ‘ses yerleştirme’, ‘ses kompozisyonu’ olarak anlamak da mümkün. Bu parçada da Büyükberber yalnızca klarnet çalmış ama kulağa ensdüstriyel gelen diğer seslerle birlikte.

Müzisyen melodinin izini sürmek istemeyince doğaçlamaya kaymak daha mı kolaydır acaba? Doğaçlama müzisyenin ruhunun ayrılmaz parçası, bu albümde de doğaçlamanın günahkar çekiciliğine kapılmış Büyükberber ve iyiki kapılmış, bu enstrümanın böylesi renklerini görmek fazla nasip olmuyor çünkü. Bas klarinet insan duygusunu başarıyla yansıtan bir enstrüman. Son günlerde bas klarinet ile ilgili 2 albüm düştü gündemimize. Büyükberber’in “Ara”sı ve İsrail’de doğup Amerika’da yetişen bas klarinetçi Oran Etkin’in “Kelenia”sı. Bu albümü de mutlaka dinlemenizi tavsiye ederiz. Oran Etkin (ismi her ne kadar bize Türkçe gelse de kendisi İsralli bir musevi) “Kelenia”da doğduğu coğrafyanın müzikal sınırlarını kuzey Afrikaya kadar genişletip Afrikalı müzisyenlerle işbirliği yaparak etnik tadı yüksek bir albüm kaydetmiş, ama burada anlatmak istediğimiz bas klarinetten çok farklı iki duygunun aynı günlerde müzikçalarlarımıza düşmesi.

Önümüzdeki günlerde Oğuz büyükberber ile daha genişlemesine ve derinlemesine bir söyleşi yapmayı arzu ediyoruz. Aklımızda soracağımız bir dolu soru ve ayrıntı var, eminiz sizlerde bizimle birlikte bu cevapları merak ediyorsunuzdur.



OĞUZ BÜYÜKBERBER
"ARA"

01 AÇIŞ
02 KENARLAR
03 ....... KENARLAR
04 DUO 1
05 İÇİNE SU DOLMUŞ
06 DUO 2-I
07 DUO 2-II
08 İNDİM
09 KAĞIT KESİCİ EŞLİĞİNDE
10 TEĞET
11 LE DÉCHIREMENT DES PÉTALES

MÜZİSYENLER:
OĞUZ BÜYÜKBERBER; Bas Klarnet, Klarnet ve canlı elektronikler
TOBIAS KLEIN; Bas Klarnet ve canlı elektronikler
ROBERT VAN HEUMEN; Canlı elektronikler



cazkolik.com / 19 Temmuz 2009, Pazar


BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Cazkolik.com

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.



X