23. İstanbul Caz Festivali Özel | Burak Sülünbaz Röportajı: Konseri öncesi Antonio Sanchez`le içten bir sohbet.

23. İstanbul Caz Festivali Özel | Burak Sülünbaz Röportajı: Konseri öncesi Antonio Sanchez`le içten bir sohbet.

Geçtiğimiz aylarda Türkiye’nin en genç caz festivali Bursa Nilüfer Caz Festivali için Bursa’daydım. Festival yöneticilerine destek ve yardımcı olmak amacıyla o sıra Bursa`da olan İstanbul Caz Festivali Direktör Yardımcısı Harun İzer’le ayaküstü konuşuyorduk. Bir ara İzer bana “Bu sene festivalde kimleri görmek istersin?” diye sordu. Ben de son dönem festivallerin aklımdaki headliner isimlerini bir çırpıda sıraladım. Mehldau, Scofield, Guiliana, Kamasi Washington ve Antonio Sanchez Migration Band... Gülümsedi ve ser verip sır vermeyen biri gibi “Yüzünü güldürecek isimler olabilir” diye fısıldadı. Üçte üç tahmin oranına ulaştığım kendimi, İKSV ekibini ise bu önemli sanatçıları ülkemize getirdikleri için tebrik ediyorum. Festivalde en dikkatimi çeken isimlerden biri Pat Metheny’nin on beş senelik yol arkadaşı, son dönem hiç ayrılmayan Antonio Sanchez. Sanchez bu sene Birdman filminin müzikleriyle tüm dikkatleri üzerine topladı. Kendisiyle müzikal kişiliğinin derinliğine yolculuk edeceğimiz bir röportaj yapmaya çalıştım. 23. Istanbul Caz Festivali heyecanı Cazkolik dostlarımızın yüreğinde büyüyerek yaklaşıyor. Buyrun röportaja...

Burak Sülünbaz


Burak Sülünbaz albümleri ve konserlerindeki performansıyla son yılların en dikkat çeken caz davulcularından Antonio Sanchez ile 23. İstanbul Caz Festivali konseri öncesi uzun soluklu ve kapsamlı bir söyleşiye imza attı.

Üst düzey bir caz sanatçısını konserlerinde,

albümlerinde ya da beste yaparken harekete

geçiren motivasyonlar neler?

Burak Sülünbaz: Selam Antonio, müziğinle 2002’de, Pat Metheny’nin “Speaking of Now” albümüyle tanıştım. İlk defa yüzyüze 2008’de Almanya Halle Opernhaus’da Pat Metheny ve Christian McBride’la konserin sonrası tanışmıştık. El sıkışmak ve tebrik edebilmek için iki-üç saat beklemiştim o gün. O dönemden beri lider olarak ve birlikte çaldığın tüm projeleri tek tek dinledim. Bir gitar efsanesiyle birlikte turlarken bir davul efsanesine dönüşmek nasıl bir his?

Antonio Sanchez: Pat’le farklı projelerde çalabildiğim için çok şanslıyım. Her biri kendi içinde çok özel projelerdi. Son beş yıldır kendimi gerçekten bir davulcu, besteci ve grup lideri olarak hissetmeye başladım. Metheny ve diğer büyük grup liderleriyle çalışırken çok şey öğrendim. Onlarla çaldıkça kendi vizyon ve konseptime onlardan çok şey kattım.

Burak Sülünbaz: Doğaçlama yaparken sürekli bir sonraki hareketini düşünmediğini, akışına bıraktığını biliyorum ama ekiple çalarken ortak zamanlama içinde çalman gerekiyor. Bu demek oluyor ki ekip arkadaşlarınla aynı anda aynı şeyi düşünüyorsun. Birlikte çalıştığın müzisyenlerle bu ortak dili nasıl geliştirdin?

Antonio Sanchez: En iyi yöntem içgüdülerinin ve tecrübelerinin seni yönlendirmesi, rehber olmasıdır. Tüm ekip arkadaşlarını daha dikkatli dinler ve egonu geride bırakarak kendini müziğin derinliklerine bırakırsan pratik olarak iyi bir sonuca ulaşmış olursun.

Burak Sülünbaz: Boş bir sayfaya yazı yazmak ya da boş bir tuvale bişeyler çizmek zor iş. Bir şekilde başlarsın tamam ama bir şekilde de bitirmelisin. Bir davulcu gözünden baktığında bestelerinde bir parçanın bitişine nasıl karar verirsin? Nasıl başlamalı nerede bitmelidir?

Antonio Sanchez: Beste yaparken favori hissim müziği hissedersen o zaten hemen hemen kendi kendisini yazar. Her zaman bu kadar sık olmaz tabi ama bu yaşandığında kendine has bir tecrübedir bu. Kendini bu müziği sanki başka bir yerden yazıya döker gibi hissedersin. O size tam olarak nasıl başlaması, nasıl gelişip nasıl sonlanması gerektiğini söyler. Bir de farklı bir yol var ki beş barla günlerce haftalarca mücadele edersin sanki bir labirent gibi kurtulmaya çalıştıkca süreç daha yorucu ve stresli hale gelir. En sonunda defalarca dinlemekten keyif aldığım materyalleri kağıda dökerim.

Burak Sülünbaz: Sadece bir enstrüman yardımıyla görsel bir ifadeyi sese dökmeyi nasıl başardın? Birdman filminin müziklerinden bahsediyorum. Çok iyi bir ifadeydi adamım. Bu fikir kimden geldi ve filmin müziklerini bestelerken aklında neler vardı?

Antonio Sanchez: Aslında fikir Iñárritu’nun du. Kendisi aklındakini, tam olarak ne istediğini kurgulamıştı ve ben de iç güdülerimle görsellere uyum sağlayacağını düşündüğüm sesler yaratmaya çalıştım. Bir caz doğaçlamacısı olarak zaten sürekli farklı yönlerde olan sesler ve hisler çıkarmayı denediğim için bu benim davul setimin ses çeşitliliğini vitrini bakımından harika bir araç olmuştu.

Burak Sülünbaz: Gündemde iki albümün var. Biri "Three Times Three" (bana göre diskografindeki en iyi albümlerden) Allstar ekibi Mehldau, Scofield, Lovano, Brewer, McBride ve Patitucci albümde yer alıyor ve sonrasında "Migration Suite" piyasaya çıktı. Bu iki müthiş albüm sonrası nasıl bir proje veya albüm yolda?

Antonio Sanchez: Şu an bir ev stüdyom olduğu için çok şanslıyım. Büyük bir kısmı doğaçlamalardan oluşan solo albümüm üzerine çalışıyorum. Davul merkezli bir çalışma ama doğaçlamaları elektronik sesler üzerine manzaralar yaratıyorum ve atmosferler kuruyorum. Benim için farklı bir yaklaşım olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca, bir de Big Band projem var ama şu an için sürpriz olarak kalsın.

Burak Sülünbaz: Davulunda rock tadı var. Açıkça hissedilen bir kontrast etki var. Sakin sessiz bölümleri güçlü ve dinamik partisyonları takip ediyor. Rock davulcuları ve Roy Haynes, Max Roach gibi caz davulcularından ilham alıyorsun. Tur sırası yolda neler dinliyorsun? Ya da şu sıralar evde pikabında neler dönüyor?

Antonio Sanchez:  Son dönemler üzerinde çalıştığım solo projemede bilgilenmek adına elektronik müzikler dinliyorum. Hiatus Kaiyote’nin müziğini seviyorum. Bu Avrustralya’lı harika grup soul müzikle elektroniği çok cool bir şekilde birleştiriyor. Aynı zamanda Coltrane Plays The Blues’u dinliyorum. Çok sıkı albüm!!

Burak Sülünbaz: Evet geçen sene Hiatus Kaiyote`yi İstanbul’da sahne aldıklarında dinleme şansı bulmuştum ve ben de keyif almıştım müziklerinden. Istanbul konserin için az zaman kaldı. Istanbul’da müthiş bir ekip ve güzel sesiyle Thana Alexa’yla sahnede olacaksın. Benim için müziğin oldukça kaslı ve ağır siklet boks şampiyonu kadar güçlü. Müziğinde neden bir kadın sesi tercih ettiğinden bahseder misin?

Antonio Sanchez: Thana’nın varlığının diğer enstrümanlarla karışmasındaki çeşitliliği seviyorum. Özellikle de Seamus Blake’in saksafonuyla etkisini seviyorum. Yüksek melodili notalar yazmayı seviyorum ve Thana bunlar için çok uygun. Çok iyi kulağı ve entonasyonu var.

Burak Sülünbaz: Bir davulcu olarak, zihinsel ve fiziksel olarak hazırlıklı olmalı, pratik yapmalısın. Kendini performanslarına nasıl hazırlarsın ve ortalama kaç saat pratik yaparsın?

Antonio Sanchez: Bu sıralar çok sık seyahat ettiğim için pratik yapamıyorum ama bu benim iyi bir formda kalmama yardımcı oluyor. Evimdeyken genellikle stüdyomda olurum ya da davul pratiği için bir şeyler yazarım ama bu son dönemlerde gerçekten iyi müzisyenlerle çalmanın benim tekniğimi ve duyularımı daha zinde tuttuğuna inanıyorum.

Burak Sülünbaz: Son sorumuza geldik. Yaratıcılık krizi yaşadığın olur mu? Eğer olursa, böyle zamanda sığındığın özel bir sığınağın, bir çatın var mı?

Antonio Sanchez: Tur sırasında yaratıcılık enerjimin akışını sürekli tutmak zor ama biliyorum ki oturup yaratmak için çabaladığımda çoğunlukla güzel şeyler ortaya çıkar, bu konu ben olduğumda daha ziyade bir disiplin meselesidir.

Burak Sülünbaz: Cazkolik okuyucularımız için yaptığımız röportaja verdiğin cevaplardan dolayı çok teşekkür ederim. Müzikal kişiliğinin derinliğine yaptığımız yolculuğa olanak tanıyan bu röportaj benim rüyalarımdan biriydi. Başarından dolayı seni kutlarım ve sahnede görmek üzere.

Antonio Sanchez: Teşekkürler benim içinde büyük zevkti. Istanbul konserimizi heyecanla bekliyorum.

Burak Sülünbaz
twitter.com/buraksulunbaz
buraksulunbaz@cazkolik.com

Cazkolik.com / 27 Haziran 2016, Pazartesi

Burak Sülünbaz: Hi Antonio, I’ve met your music in 2002 “Speaking of Now” album. Then we met face to face a in a concert in 2008 in Germany Halle Opernhaus Pat Metheny Trio with Christian McBride. It’s the most beautiful concert i`ve ever seen in my life. Waited 2-3 hours to shake your hand personally. Then i have listened every single project that you have played as a leader and band member. How do you feel yourself after 15 years playing with a legend and turning into a drum legend? 

Antonio Sanchez: I’ve been extremely fortunate to play with Pat in so many different ways. Each one has been very special in it’s own way. I feel like in the last few years I’ve really come into my own as a drummer, composer and bandleader. I’ve learned so much from Metheny and all the other great leaders and musicians I’ve played with and I’m trying to put all of that into my own vision and concept. 

Burak Sülünbaz: I knew that you have been improvising a lot, not always thinking about what are you going to the all the time but you also try to play with the band and you will be on time. So you should be thinking exactly the same thing  that the band members thinking. How do you create this certain language?   

Antonio Sanchez:The best system if letting your instincts and experiences guide you. If you listen very closely to everybody, leave your ego aside and try to put yourself deep inside the music it’s practically guaranteed that you will get good results. 

Burak Sülünbaz: Writing on an empty page or painting on a canvas is a tough business. Somehow you can start but it has to end in at the end. As a drummer when you are composing how do you determine if the piece is over. How does it starts and where it ends? 

Antonio Sanchez: My favorite feeling when you’re composing is when you feel that the music is almost writing itself. It doesn’t come very often but when it does it’s a very unique experience. You almost feel like you’re transcribing the music from somewhere else. It tells you exactly how it needs to start, how to develop it and how to end it. There are other times when you’re struggling with a few bars for days or weeks and it’s like a labyrinth that you’re trying to get out of and that process can be very tiresome and stressful.  In the end I’m just trying to write material that I would enjoy listening to over and over again.

Burak Sülünbaz: How do you create the sound for the visual images with only single instrument? I mean drumming for the movie Birdman. What a fantastic idea man! Where this idea come from and what did you think when you are composing this score? 

Antonio Sanchez: The actual idea was Iñárritu’s. He knew exactly where he wanted the drums and I was just using my instincts and was trying to create a soundscape that would it the different scenes. As a jazz improviser I’m always trying to extract a wide array of sounds and emotions from the instrument so this was the perfect vehicle to showcase the range of the drum set.  

Burak Sülünbaz: We have two latest album. One is three "Three times Three" (for me this is one of the best recording of your discography) We have Mehldau, Scofield, Lovano, Brewer, McBride and Patitucci the all stars team. And then "Migration Suite" comes out. What kind of a work or album on the way after these two beautiful works? 

Antonio Sanchez: Now that I’m lucky enough to have a home studio I’m working on a solo album which will be mostly improvised. It is very centered on the drums but I use the improvisations and start building on them with electronics, soundscapes and atmospheres. It’s a very di?erent approach for me. I will also be working on a big band album but that is a surprise for now.

Burak Sülünbaz: There is a rock drumming taste in your playing style, an obvious contrast feeling silent moments follows powerful and dynamic sections. You are inspired by rock drummers, jazz drummers like Roy Haynes, Max Roach. So what else are you listening on your way on tour maybe? or what are the most favourite vinyl’s spinning at home? 

Antonio Sanchez: Lately I enjoy listening to electronic music to inform some of the things that I’m doing on the solo album. I really love what Hiatus Kaiyote is doing. A great band from Australia that mixes soul and electronic music in a very cool way. I’ve also been listening to Coltrane Pays The Blues quite a bit lately. It’s so good!

Burak Sülünbaz: Yes i know this band. They played in Istanbul last year and i really enjoyed their show. In Istanbul you are playing with an extraordinary band “The Migration Band” feat with her beautiful voice Thana Alexa. For me your music is so muscular and strong as a heavyweight champ. What would you like to say why you prefer a female voice in your music? 

Antonio Sanchez: I love the range that Thana has and the way it blends with other instruments. Especially Seamus Blake’s saxophone. I like writing high melodic lines and she’s perfect for those. Has amazing ears and great intonation. 

Burak Sülünbaz: As a drummer you must be need mental and physical preparation and practice a lot. How do you prepare yourself and how many hours do you practice aprox? 

Antonio Sanchez: I haven’t been able to practice much lately because I’m on the road so much but that maintains me in good shape. When I’m home I’m usually working on something in my studio or trying to write so drum pracKcing is not something that has been very present lately but I feel like playing with really great musicians keep my technique and instincts sharp. 

Burak Sülünbaz: Finally question. Do you have creativity crisis? If you have so is there a special shelter to escape for that?

Antonio Sanchez: When I’m touring so much it’s hard to keep my creaKve energy? owing but I know that if I sit down and make an effort to create, something good will usually happen so in my case it’s more of a maker of discipline.  

Burak Sülünbaz: I m so glad that you have answered my question for cazkolik.com readers. This is one of my dream to make an interview with you to dig in to your musical personalty. Congrats on your success, see you on stage in Istanbul. 

Antonio Sanchez: Thank you, it’s been a pleasure and I’m really looking forward to our show in Istanbul!

Kaydet

Kaydet

Burak Sülünbaz
twitter.com/buraksulunbaz
buraksulunbaz@cazkolik.com

Cazkolik.com / 27 Haziran 2016, Pazartesi

Kayde

Kaydet

Kaydet

Kaydet

Kaydet

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Cazkolik.com

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.