"Başka bir albüm yayınlamanın zamanı geldi" diyor çağdaş müzik bestecisi Tolga Tüzün. Bir önceki çalışması "Periphery"de solo enstrümanlar ve elektronik seslerden oluşan kompozisyonlarını 2009 yılında yayınlanmıştı. Aradan 11 yıl geçtikten sonra bu kez solo ve oda müziği bestelerini "It's About Time" adı altında biraraya getirdi.
Albümü yayınlarken not ettiği eleştiri zamanımıza dair keskin bir gözlem; 'çoğu şeyin derinliği ve neşesini emen ve onları sığlık ve anlamsızlıkla değiştiren bu neo liberal ortamda çalışmaya ve yaratmaya devam ettiğimi göstermek istedim' diyor Tüzün. 'Sonuç olarak, çevrede gördüğümüz sanatın çoğu kozmetik görünümlü üstünkörü çalışmalardır, onlardan biri olmamak için çok çalışıyorum' diye tamamlıyor.
Albüme adını veren "It's About Time" Tüzün'ün 2015 yılında yazdığı bir beste. Bestenin talihsiz serüveni yeni bir süreç geliştirmiş. Geçen yıl Oerknal Ensemble ile parçayı kaydettikten sonra oluşan bilgisayar arızası kaydın bir kısmını kullanılamaz hale getirmiş. Tam kaydı kullanmaktan vazgeçmişken kullanılabilen kısım nasıl değerlendirilebilir fikri üzerine parçanın armonik çerçevesi değiştirildi ve albüme adını veren çalışma oldu.
Müzik bir sanattır
Dinleyiciyle besteci arasındaki ilişki Tüzün'ün de ilgilendiği alan. Besteler neticede seslerdir ve bu sesler dinlenildiği anın içinde akıp gider. İcra edildiği an doğar, seslenir ve kaybolur. Bu açıdan bakınca, dinleyicinin beste için ayırdığı zaman çok kıymetli. Gelişen teknolojiye rağmen müziği olduğundan daha kısa sürede dinlemeyi sağlayacak bir formül henüz bulunmadı, yani, besteciler için bu 'zaman' dilimi değerli. Besteci eğer dinleyicisinin kulak vermesini sağlar ve ilgisini canlı tutarsa dinleyici de kulak vermeyi sürdürür ve bu da besteciyi sorumluluk altına sokar, ümidi artırır. 'Müziğimin dinleyici dostu olmadığını biliyorum' diyor Tolga Tüzün ‘ama bu arkadaş olmayacağımız anlamına da gelmiyor. Sonuçta, arkadaşlarınızın da söylediği her şeyi sevmek zorunda değilsiniz…’
"It's About Time" albümünde beş prelüdden oluşan bir solo çello kaydıyla beraber toplam 8 çalışma var. Albüm, 12 dakikalık "Geride Bıraktıkları Acı" isimli besteyle açılıyor. Gregory Charette yönetimindeki Oerknal Ensemble ve Tolga Tüzün’ün yer aldığı kaydı kontrbasçı Nicholas Crosse ve Tolga Tüzün'ün birlikte seslendirdiği "Existo" takip ediyor. Albümün üçüncü çalışması "Dialogue at Monastraki" Tüzün'ün Yunan şef Stathis Soulis yönetimindeki ARTefacts Ensemble ve Ventus Ensemble kaydı. “It’s About Time” albümünün dördüncü çalışması gitarist William Anderson’ın solo gitar performansı olarak “And They Fell One by One” adını taşıyor ve haliyle dinleyiciye birer birer düşenler kimler sorusunu sorduruyor. Bir sonraki “Under Pressure” ise nefesli ikilisi Duo X tarafından kaydedilmiş bir performans. Beş prelüdden oluşan solo çello performansın sanatçısıysa Eric-Maria Couturier. Albüm, Gregory Charette yönetimindeki Oerknal Ensemble kaydı “It Was About Time Now it is Not Anymore” ve albüm Tüzün’ün İlhan Mimaroğlu için Laura Carmichael ile kaydettiği “Blueprint for Ilhan Mimaroglu” ile sona eriyor.
Cazkolik.com / 23 Haziran 2020, Salı
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.