Hanamichi Masabumi'nin miras albümü doğaçlama ve şarkı formları diyaloğunun temsili niteliğinde

Hanamichi Masabumi'nin miras albümü doğaçlama ve şarkı formları diyaloğunun temsili niteliğinde

Japon piyanist ve besteci Masabumi “Poo” Kikuchi’nin 75 yıllık hayatında geride bıraktığı muhtemelen son müzikal iz olan Hanamichi The Final Studio Recording, sanatçının 2015’deki ölümünün ardından 16 Nisan 2021 günü yayınlanacak. Kikuchi, müzikal kariyeri boyunca pek çok farklı çeşitlilikte müzisyenle iş birlikleri yapmıştı. Bunların arasında Mal Waldron, Lionel Hampton, McCoy Tyner, Elvin Jones, Miles Davis, Gary Peacock gibi isimler yer almaktadır. Oldukça yüksek bir ses kalitesiyle kaydedilmiş bu albüm aynı zamanda 2020 yılında eski bir ECM prodüktörü olan Sun Chung tarafından kurulan Red Hook Records firmasının ilk yayını olma özelliğini taşıyor. (Firma bir sonraki yayının Wadada Leo Smith, Andrew Cyrille ve Qasim Naqvi’nin yeni projeleri olduğunu belirtmiş). Prodüktör Chung albüm notlarında Kikuchi’yi 2011 de Paul Motian ile Village Vanguard’da çaldığı bir akşamda izlemiş ve oldukça etkilenmiş ve notlarını albümün de özeti olan bir-iki cümle ile bitirmiş. Hanamichi Masabumi’nin final stüdyo albümü. Bu son albüm hayat boyu kendini adadığı özgür doğaçlama ve şarkı formları arasındaki diyaloğunun temsili niteliğinde.

 

Hanamichi 2013 yılının Aralık ayında iki günlük periyotta New York’da kaydedilen 6 eserden meydana geliyor. Kikuchi bu albüm kaydından önce parça listesini hazırlamamış, çalacağı parçaları anlık bir kararla seçmiş. Besteler bilindik eserlerin özgür doğaçlama yorumlarının solo piyano icralarını içeriyor. Sadece kızına yazdığı “Little Abi” bestesi kendine ait ve birde özgür doğaçlama formunda eserde kendi imzası var. Gary Peacock ve Paul Motian ile kaydettikleri Tethered Moon kayıtlarını bilenler Kikuchi’nin notaları çok özenle seçtiğini ve iki nota arasında hissedilir boşluklar bıraktığını bilir. Hanamichi’de bu hissiyat boşluğu ile bir notadan elde edilen valörün daha da genişlediğini duyuyoruz. Boşluklarla, vurgularla birbirine bağlanan ana melodiyi zihnimizde tamamlamak ise bize düşüyor. Muhtemelen 400 kadar versiyonu olan Gershwin’in  bestesi Summertime’ı bir ninni olarak değerlendiğini okumuştum. Albümde yer alan Summertime ise muhtemelen bu bestenin en sakin versiyonlarından biri olarak kayda geçmiştir. Ama sakinliğin içinde pasajlardaki tansiyon farklılığı dikkat çekicidir. Albümde yer alan bir diğer özgün beste doğaçlaması parça Hammertein ve Rogers bestesi  My Favourite Things ise iki farklı versiyonuyla yer alıyor. Caz severlerin kulak aşinalığı olan eser ilk versiyonda stilize bir el eskizi tadında oldukça cüsseli bir icra, ikinci versiyonda ise hem zarif ve hafif hemde kimi yerlerde sertleşen bir formda karşımıza çıkıyor. İki farklı günde kaydedilen aynı eser iki farklı perspektif sunuyor.

 

Uzun süreli yol arkadaşı Gary Peacock, Kikuchi’nin ardından kaleme aldığı notlarında ilk kez 1969 yılında Tokyo' da tanıştıklarından ve ömrünün sonuna kadar sözleriyle ifade edemediği bir kendi sesini bulma arayışında olduğundan bahsediyor, O ses ölümünden hemen öncesinde kendisini bulana kadar. “Sebat inancı ve ilham perisine olan bağlılığı benim için sürekli bir ilham kaynağı olmaya devam ediyor.” diye ekliyor. Hanamici’de Kikuchi, bir soyut dışavurumcu sanat eseri misali bestenin form yapısını kısmen bozarak özgün, özgür ve kişisel bir ifade yaratmayı başarmış. Bu albüm çığır açma, unutulmaz bir kayıt olma hedefinde olmaktan ziyade, saygın ve çok yönlü bir piyanistin nitelikli kulaklara hitap eden bir ses arayış belgeseli olma vasfında.

 

Burak Sülünbaz

 

Cazkolik.com / 09 Nisan 2021, Cuma

 

 

Hanamichi Masabumi's legacy album represents the dialogue between improvisation and song forms

 


Hanamichi The Final Studio Recording is probably the last musical trace left behind in the 75-years life of Japanese pianist and composer Masabumi "Poo" Kikuchi, will be released on April 16, 2021, after the artist's death in 2015. Kikuchi collaborated with diverse range of musicians throughout his musical career. Among them Mal Waldron, Lionel Hampton, McCoy Tyner, Elvin Jones, Miles Davis, Gary Peacock etc. Recorded with a very high sound quality, this album is also the debut release of Red Hook Records, which was founded in 2020 by Sun Chung, a former ECM producer. (The labels upcoming releases are new projects by Wadada Leo Smith, Andrew Cyrille and Qasim Naqvi btw. ) First time Producer Chung met Kikuchi when he were playing with Paul Motian in Village Vanguard on an evening back in 2011. In his album notes he has summarized the whole album within 1-2 sentences. ”Hanamichi is Masabumi's final studio recording. It is his last ,but one that represents a lifetime of searching and dedication, a dialogue between free playing and song forms.”

 

Hanamichi featured 6 tracks recorded in New York over a two-day period in December 2013. Kikuchi did not prepare the track list before making this recording, he chose the tracks to play in a short time. The compositions includes solo piano performances of free improvised interpretations of well-known musics. The composition "Little Abi" is the only one track written for her daughter, was written by him and also one free improvisation piece was written by him too. Those who know the Tethered Moon recordings they recorded with Gary Peacock and Paul Motian know that Kikuchi chose the notes very carefully and leaves noticeable gaps between the two notes. In Hanamichi, we hear that with this emptiness, the value date obtained from a note becomes even wider. It is up to us to complete the main melody in our minds, which is interconnected with emphasis and emphasis. I have read that Gershwin's composition, Summertime, which has probably around 400 versions, is considered a lullaby. Summertime, on the other hand, was recorded as one of the calmest versions of this composition. But the difference in tension in the passages is striking in the calmness. Another original composition improvisation piece on the album is Hammertein and Rogers’ the composition, My Favorite Things, has two different versions. The piece is a very well-known by jazz lovers, is a rather bulky performance with the taste of a stylized hand sketch in the first version, and in a form that is both elegant and light and hardened in some places in the second version. The same piece recorded on two different days offers two different perspectives.

 

His long-time companion Gary Peacock, mentions about him like this “I first met Poo in Tokyo in 1969, through the years we collaborated on so many projects. He was continually seeking for his ‘voice’, that he couldn’t articulate with words.It wasn’t until a few years before he died that his ‘voice’ found him. His persistence, conviction and dedication to the muse remain a continual inspiration for me” he adds. In Hanamichi, Kikuchi succeeded in creating an original, free and personal expression by partially disrupting the form structure of the composition, just like an abstract expressionist artwork. Rather than being a groundbreaking and unforgettable recording, this album is a documentary (that appeals to qualified ears) of a respected and versatile pianist who is searching his own sound.

 

Burak Sülünbaz

 

Cazkolik.com / April 9, 2021, Friday

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Burak Sülünbaz

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.