Onlara anlat yağmur karşılıklı yağar, Ruhların içindeki müzikle karşılıklı, Kapalı çarşı içinde bir sigara

Onlara anlat yağmur karşılıklı yağar, Ruhların içindeki müzikle karşılıklı, Kapalı çarşı içinde bir sigara

Onlara anlat yağmur karşılıklı yağar
Ruhların içindeki müzikle karşılıklı
Kapalı çarşı içinde bir sigara

Sezai Karakoç

 

Wynton Kelly and Wes Montgomery "Smokin’ at the Half Note" albümü üzerine

 

John Leslie "Wes" Montgomery 1923 – 1968 yılları arasında yaşamış ve tarihe damgasını vurmuş Amerikalı Caz gitaristidir. Onun gitar çalarken kullandığı teknik, kullandığı ton ve muhteşem ritmik hissedişi ondan sonra gelen tüm gitaristlere ilham kaynağı olmuş ancak tam anlamıyla taklit edilememiştir.

 

Montgomery doğaçlamalarında üç aşamalı bir yaklaşım izlemiş; gamlardan ve modlardan türetilen tek nota satırlarıyla sololarına başlayarak sonraki kısımda oktav çalmış ve sonunda blok akorları kullanarak sonlandırmıştır. Solo fikirlerinin ana kaynağı olarak triad arpejleri baz almış, bir gitar penası kullanmak yerine baş parmağının etli kısmını kullanarak tamamen farklı ve kendine özgü bir gitar tonu yakalamıştır.

 

Wynton Charles Kelly ise 1931 – 1971 yıllarında yaşamını sürdürmüş Amerikan piyanist ve bestecidir. Onun melodilerinde ‘’blues’’ geleneği ve etkisi yoğun bir şekilde hissedilir. 12 yaşından itibaren profesyonel olarak piyano çalan Kelly, muhteşem bir eşlikçidir ve önemli isimlerle pek çok önemli albüme imza atmıştır. Dinah Washington, Dizzy Gillespie, Cannonball Adderly, John Coltrane, Hank Mobley, Sonny Rollins, Betty Carter, Billie Holiday, Abbey Lincoln bunlardan bazılarıdır ve efsanevi ‘’Kind of Blue’’ albümünde piyanist olarak yerini almıştır.

 

Wynton Kelly ve Wes Montgomery 1965 yılının Haziran’ında canlı olarak New York’taki ünlü caz klübü için  verdikleri konserden alınan kayıt ile yapılan bir albüm kaydederler. Onlara Paul Chambers kontrbasta, Jimmy Cobb davulda eşlik eder. Ancak albüm her ne kadar canlı kaydedilse de bazı kayıtlar New Jersey’deki Van Gelder stüdyosunda alınmış ve son hali 2005 ‘te eklenen besteler ile güncellenerek  geçmişten günümüze gelen en muazzam caz albümleri arasında sayılmıştır.

 

Albümde "What’s New?" yorumu ile  ana melodinin üzerine küçük dokunuşlar yaparak adeta çığır açan Wes Montgomery, derinlik hissiyle bir caz standartı olan bu kült şarkının en ücra köşelerini dokuyarak, onu  yeni bir  hayata bürümüştür.

 

Konserden canlı kaydedilmiş olan ‘’No Blues’’ parçası ise size ahşaptan yapılmış ,çok büyük olmayan ancak içerisi tıklım tıklım siyahi insanlarla dolu, sıcak , samimi New Orleans kokulu bir caz klübun kapısından müziğe dahil olmanız için davet eder ve siz  bu karşı konulamaz blues melodilerine kapılarak ,dans ederek oraya girersiniz sahiden.

 

Bir John Coltrane bestesi olan ‘’Impressions’’ ise etkisi ve soluğu ile peşinden sürüklemiş , yepyeni ve daha modern bir dünyayı  Montgomery ve Kelly’e notalarla sorgulama hakkını tanımıştır. Ajilitesi yüksek soru cevaplar, ritmik yuvarlanmalar ve içindeki netlik gerçekten zevkle oynanan bir oyuna dahil olmadan bile zevk almak kadar ilgi çekici olmuştur dinleyenler için.

 

En şiddetli yağmurda bile sönmeyen ateş gibi dumanı üstünde tüten bir müzik vardır bu albümün ruhunda.

 

Ve ruhların karşılıklı, müziğin karşılıklı mükemmel uyumu yanında umut ateşinin sönmemesi üzerine kurulan bir müzik coşkusu…Dumanı üstünde tüten umutlu yarınlar için daha da çok bu albümde buluşmak üzere.

 

Şenay Ocak

 

Cazkolik.com / 04 Mayıs 2021, Salı

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Şenay Ocak

Caz vokalisti ve eğitimci Şenay Ocak müzikoloji üzerine yüksek lisans yapıyor, yurtiçi ve dışında caz üzerine akademik çalışmalarını, proje ve eğitimlerini sürdürüyor.

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.



X