Glazunov sıkca duyulan bir isim değil. 19. Yüzyıl Rusya'sının son döneminde popüler olmuş, Rimsky-Korsakof tarafından eğitilmiş bir bestecidir. Glazunov 1865'te St Petersburg'da doğdu, 1936'da Paris'te öldü. Eser kataloğunda piyano ve keman konçertoları, sekiz senfoni ve bale eserleri bulunmaktadır. Glazunov, belki de senfonik eserlerinden daha popüler olan önemli miktarda oda müziği yazmış olmasıdır. Glazunov, Rus dostları Prokofiev ve Stravinsky'nin modern yaklaşımlarını reddederek Çaykovski'nin çalışmalarını sürdürdü. Mevsimler de istisna değildir ve Çaykovski'nin baleleriyle yakından bağlantılıdır. Rus İmparatorluk Balesi için bestelenmiş, prömiyeri 1900 yılının ilk aylarında St Petersburg'da yapılmıştır. Bale buz gibi bir kışla başlayan mevsimlerin kesintisiz müzikal gobleni gibidir; ilkbaharda çiçek perileri, yazın Satyrs boruları eşliğinde güneşin sıcak parıltısı ve sonbahar dansı. Sonda ise Samur Gökyüzü başlığını taşır ve yukarıdaki gölgelikte parıldayan yıldızları tasvir eder.
1883 yılında Londra'da doğan Bax, Finzi ve Elgar ile birlikte son neo-romantik İngiliz bestecilerden biri kabul edilir. Eserleri, hayranı olduğu Kelt şiirinde ve WB Yeats'in eserlerinde yaygın olan romantik idealleri anlatır. Kraliyet Müzik Akademisi'nde eğitim gören Bax'ın parlak bir piyanist olduğu söylenir. 1942-53 yılları arasında Master of the Queen’s Music olarak görev yapmıştır. Eser kataloğu, bol ödüllü yedi senfoninin yanı sıra kimi harika oda müziği eserlerini içermektedir. November Woods 1917'de, Avrupa tarihinde savaşın kıtayı sardığı sıkıntılı bir dönemde bestelendi. Eser, sadece karanlık ve fırtınalı bir sonbahar ormanının duygularını yakalamayı değil, aynı zamanda bestecilerin daha mutlu zamanların geçmişine yaktıkları ağıtın bir ifadesi olmayı amaçlayan bir tonal şiirdir. November Woods, Bax'ın mükemmel bir orkestratör ve etkileyici bir besteci olduğunu akıcı şekilde gösteren, güçlü şekilde çağrışım yapan ve yansıtıcı bir orkestra parçasıdır.
Haydn'ın Yaratılış oratoryosu kendi ülkesi Avusturya ve Londra'da büyük başarı kazandı. Bundan cesaret alan Haydn, benzer çizgide başka bir eser bestelemeye teşvik edildi. Kendisine James Thomson tarafından aynı başlıklı uzun bir şiir sunuldu ve hayat boyu arkadaşı ve Yaratılış'ta birlikte çalıştığı van Swieten'in yardımıyla çalışmaya başladı. Swieten'in metni bestelemesi yönündeki tavsiyesi birlikte yaptıkları önceki çalışmalar kadar sağlam olmadı ve Mevsimler'in bestelenmesi yaşlanan besteciye ağır geldi. Oratoryonun Avusturya'daki prömiyeri olumlu karşılanmış olsa da, eleştirmenler Haydn'ın mevsimleri tasvirini eski moda buldu. Mevsimler dört bölüme ayrılır: İlkbahar, Yaz, Sonbahar ve Kış. Sonbahar, köylü topluluğu için av ve sıkı çalışma imgelerini çağrıştırır ve Avusturyalıların çok iyi başardığı bir şeyle, bir içki korosuyla sona erer.
Vaugh-Williams dönemin en zorlu İngiliz bestecilerinden biriydi. Senfonik eserleri başarılarının en büyükleri arasında yer alır ancak İngiliz halk gelenekleri ve müziğine olan sevgisi de öyledir. Bu şarkılar 1950 yılında sadece kadın seslerinden oluşan bir koro için bestelenmişti ve kantat başlığı altında yer almaktaydı. Kantat, kısa oratoryo gibidir ancak bu durumda sadece seküler temalara dayanır. Vaughn-Williams bu kantatı oluşturmak için kendi geniş koleksiyonundan özenle seçtiği halk şarkılarını kullanmıştı. 1904-1910 yılları arasında halk şarkılarını toplamak ve derlemek için önemli zaman harcamıştı. Kısa bir prelüdün ardından her mevsim sırayla bestede yer alır ve her birinde kadınlar korosu için uyarlanmış bir dizi halk şarkısı yer alır. Vaughn-Williams amatör müzisyenler için beste yapmaktan hoşlanmış ve bu şarkıcıların yeteneklerini, teknik açıdan en yetenekli olanlara eşliksiz bölümler verilmek üzere üç gruba ayırarak kullanmıştı. Autumn eserin üçüncü bölümüdür ve bu şarkıları içerir; John Barleycorn, The Unquiet Grave ve An Acre of Land. Bunlar sırasıyla tam koro ve yarı koro; üç eşliksiz ses ve tüm sesler için bestelenmiştir. Eser, bol renkleri ve kadifemsi dokusuyla Vaughn-Williams'ın eserlerinden farksızdır.
Dört Mevsim, Vivaldi tarafından 1720 ile 1723 yılları arasında Venedik'teki L'Ospedale della Pietà'da çalışırken bestelenmişti. Bu eserler daha sonra Amsterdam'da yayınlanmış ve onlarca yıldır popüler Barok eserler listesinin başında yer almıştır. Vivaldi Venedik'teyken son derece yetenekli bazı genç hanımlara şarkı söylemeyi, beste yapmayı ve keman çalmayı öğretmiştir. Bu öğrencilerin ne kadar yetenekli oldukları müziğin kalitesinden ve zorluğundan anlaşılmaktadır. Dört Mevsim başlığını taşıyan bu dört keman konçertosunun her biri, her mevsime atfedilen duyguları canlı şekilde tasvir eder. Vivaldi'nin bir besteci ve kemancı olarak yeteneği bu konçertolarda kendini göstermektedir. Mevsimlerin ince nüanslarıı müzikal tuvali doldurmaktadır. Sonbahar, üçüncü konçerto ve diğerleri gibi üç bölümden oluşuyor. Bunlar Allegro; Adagio molto ve bestecinin tercih ettiği hızlı-yavaş bir kalıp olan Allegro'dur. Vivaldi'nin konçertonun her bölümüne bir sone yerleştirdiği bilinmektedir. Sonelerin ilki köylülerin kutlamasıdır; ikincisi tüm kaygılar unutulur, üçüncüsü avdır. Beethoven'ın Pastoral Senfonisi gibi Vivaldi de sonbahar için beste yapmak üzere sıcak Fa majör tonunu seçmiştir. Düşen yaprakların renkleri ve kışın giderek yaklaşan soğuğu güzel bir şekilde tasvir edilmiştir.
Liste ve bilgiler Dr. Justine Wildridge'ın makalesinden çevrilmiştir.
Çeviri Cazkolik.com / 24 Kasım 2024, Pazar
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.