Yılın son günlerinde mandolin piyano ziyafeti

Yılın son günlerinde mandolin piyano ziyafeti

2022 yılbaşına sayılı gün kala çivi gibi soğuk bir İstanbul akşamında güzel müzik dinlemek için sığınağımız, yine Cemal Reşit Rey Konser Salonu’ydu. Bu kez, ülkemizi daha önce üç kere ziyaret etmiş İsrailli mandolin sanatçısı Avi Avital ve kendisine eşlik eden piyanist Ohad Ben-Ari konseri için salonda yerimizi aldık.

 

Programda daha önce Avital’e piyanoda Omer Klein’in eşlik edeceği yer alıyordu. Klein, Türkiye’de ilk defa performans gerçekleştireceği için heyecanlıydı ama rahatsızlığı nedeniyle konsere katılamayacağı haberi üzerine yerine Ohad Ben-Ari’nin ismi duyuruldu. İsrail doğumlu ve Berlin’de yaşayan klasik müzik piyanisti Ben-Ari, zaman zaman Avital’le sahne alan kaliteli bir piyanist. Bu program değişikliği üzerine repertuvarda bir-iki düzeltmeyle usta müzisyenler sahnedeydi. Konser öncesi Cazkolik olarak okuyucularımıza davetiyeler vermiş, konseri önermiştik. Yalan yok, beklentimizin üzerinde bir konser izledik.

 

Mandolin bir dönem müzik derslerimizin temel eğitim araç-gereçlerinden biriydi. Rahat taşınabilirliği, hoş sesi ve kolay icrası ile bir neslin müzikle ilk iletişim aracı olarak müfredatta yer aldı. Şu an temel seviye müzik eğitimi derslerinde nasıl bir eğitim var bilmiyorum ama 22 Aralık akşamı Avi Avital’i sahnede izlerken icra ettiği enstrümanın bizim bildiğimiz mandolinin çok ötesinde bir şekilde icra edilebileceğine canlı şahit olduk. Avital, mandolini ile gelecek nesillerce hatırlanacak bir miras inşa etmeye çabalıyor. Avital’in albümlerinde mandolini klasik müzik içerisinde başarılı şekilde kullandığını biliyoruz; O akşam ise Ortadoğu ve Akdeniz müziğinin kesişim kümesinde keyifli bir mandolin-piyano düeti sahnelendi.

 

 

Konser, bir Bartók bestesinin uyarlamasıyla başladığında mandolin ve piyanonun dinleyici üzerindeki rahatlatıcı etkisi hızla kendini gösterdi ve salonda oturan çiftlerin başları birbirlerinin omuzlarına huzurla yaslandı. Bir süre sonra salondaki huzur yerini Avital’in göz kamaştıran virtüözitesi ile çoşku ve heyecana bıraktı. Mozart’ın piyano ve keman uyarlamaları bu konser için mandolin ve piyano olarak yeniden düzenlenmişti. Konserin coşku sınırlarını arşa taşıyan eseri ise Marc Lavry’nin “Three Jewish Dances” parçasının icrası oldu. Düğün müziği olarak kurgulanan üç bölümlü eser mandolinin ve piyanonun sert vuruşlarla icra edilmesiyle ritmik ve heyecan verici bir formda bize ulaşmıştı.

 

Konserin sonlarına doğru Avi Avital’in İsrailli kontrbasçı Omer Avital ile birlikte “Deutsche Grammophon” etiketiyle yayımadıkları albümleri “Avital Meets Avital”de yer alan “Lonely Girl” icra edilmeye başladığı anlar melânkolinin yükseldiği dakikalardı. Konserde yer alan iki solo mandolin parçasının ilkinde Avital, İtalyan besteci Giovanni Sollima’nın “Sollima: Prelude for Mandolin Solo” bestesini, bir diğer solo mandolin bölümünde ise yine “Avital meets Avital” albümünde yer alan “Prelude” parçası üzerine bir doğaçlama icra etti. İki eserde son derece incelikli ve teknik yeterliliğin algımıza takıldığı doğaçlamalarla süslenmişti.

 

Bis parçası ise İsrailli besteci ve müzisyen Shlomo Gronich’in “I Have Sympathy for Tel Aviv” parçasıydı. Bu parçanın icrası sırasında Ohad Ben-Ari’nin nefis eşliği çok keyif vericiydi.

 

Bu konseri programda duyurulduğu günden beri büyük bir heyecanla beklemekteydim. Umarım icralarının tadı damağımızda kalan bu iki müzisyeni yeniden bir kere daha izleme şansımız olur. Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda bu sene farklı zevklere hitap eden pek çok konser izledik, umarım yeni yıl ile birlikte daha da güzel konserler duyurulur.

 

Burak Sülünbaz

 

Cazkolik.com / 25 Aralık 2021, Cumartesi

 

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Burak Sülünbaz

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.



X