Bu yıl, 29. İstanbul Caz Festivali'inde iki ilki yaşadık;
Birincisi, Enrico Pieranunzi gibi bir büyük ismin ilk kez gelmesi,
Diğeri, Süreyya'da caz konseri izlemek!
Fotoğraf: Süreyya Operası sahnesinin caz konserine hazır hali!
Kadıköy ve İstanbul'un geçmişi yüzyılı aşan Süreyya Operası salonu muhtemelen ilk kez bir caz konserine ev sahipliği yaptı. Muhtemelen diyorum çünkü uzun yıllar sadece klasik müzik ve operaya açık olan, talep edilmesine rağmen klasik harici konserlere verilmeyen bu önemli salon geçmişte uzun yıllar sinema, ondan önce yine konser salonu olarak hizmet vermişti. Çoğumuzun hayatta olmadığı çok uzun yıllar önce caz konseri gerçekleştiyse bilemem ama sanmıyorum, o yüzden muhtemelen dedim (Yok eğer bu salonda caz konser yapıldı da biz kaçırdıysak bilen varsa haber versin lütfen).
5 Temmuz gecesi Süreyya Operası salonunda izlediğimiz genç caz müzisyeni Mehmet Ali Şimayli konseri bu yanıyla da öne çıkıyordu. Bir ilk olması bakımından önemli. Cazseverler olarak bu köklü salona sadece bir seferlik mi kavuştuk yoksa ilerde başka konserler de olur mu bilmiyorum ama cazın bu güzel salona yakıştığını söylemeliyim. Özellikle genç ve tutkulu bir caz grubunun o sahnede konser vermesi geleceğe dair güzel bir mesaj oldu. Yanı sıra, başvurulmasına rağmen Süreyya Operası yönetiminin caz konserlerine niye bunca sene izin vermediği de ayrı bir muamma!
Süreyya Operasının iki katlı gösterişli girişi
Hem Mehmet Ali Şimayli ve arkadaşlarının konserini merak ediyordum -albümünü de sevmiştim-, hem Süreyya Operası'na uzun süredir gitmemiştim, yani, bu konseri kaçıramam mümkün değildi.
Haliyle, cazın bu köklü salonda nasıl tınlayacağını merak ediyordum. O gecenin müziğiyle de ilgisi olabilir ama Süreyya'nın salon olarak yumuşak bir soundu var. Sahnedeki müzik salona iyi dağılıyor ama bunun yanında salonu biraz bakımsız buldum. Daha doğrusu, bakım zamanı gelmiş diyeyim. Bu işlerin uzmanı değilim ama ehil gözler benim gördüğümden daha fazlasını görecektir. Eğer salonu elden geçireceklerse sahnenin iki yanında, üstlerinde küçük heykeller olan kısma yığılmış ses ve ışık sistemlerine de el atsınlar lütfen, böyle hiç hoş durmuyor.
Fotoğraf: Sahnenin iki yanındaki ses ve ışık sistemi karmaşası
Mehmet Ali Şimayli konserine gelirsek
Şimayli'yi müzisyen olarak çok beğendiğimi söyledim, caz diline merakı ve tutkusu hoşuma gidiyor. O gece sahnede piyano/saksofon/gitar/elektronikler/kontrbas/ davul sextet olarak sahneye çıktılar ama, müzik daha ziyade quartet olarak tınladı. Gitarla elektroniklerin müziğin içindeki varlığı introlardaki efektif sesler haricinde belirsizleşiyordu. Öte yandan, piyanoda Ercüment Orkut ile nefeslilerde Barış Ertürk bestelerin ifade alanlarını ustalıkla doldurdu hatta yönetti, özellikle Ercüment Orkut'un piyanosu müziği başarıyla sürüklerken müzik bilhassa piyano/nefesli/kontrbas/davul dörtlüsüne dönünce ortaya hakikaten iyi bir caz dörtlüsü çıktı. Mehmet Ali bu dörtlü işine bilmem ağırlık verir mi?
Feridun Ertaşkan
Cazkolik.com / 10 Temmuz 2022, Pazar
Değerli ustamız Hülya Tunçağ ile Süreyya'da caz konserini kaçıramazdık, bir de hatıra olsun dedik!
Süreyya Operasının duvarları ve tavanındaki resimleri
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.