Caz tarihinin gelmiş geçmiş en efsanevi piyanistlerinden Bill Evans’ın daha önce yayınlanmamış 1968 tarihli bir kaydı günyüzüne çıktı. Evans’la ilgili bulabildikleri her materyali toplayan koleksiyonerler adeta altın bulmuşçasına sevindi. Eğer yurtdışından getirtebilirseniz iki CD`li albüme sahip olmanız mümkün. Kısa sürede tükenen, elle numaralandırılmış 4000 kopyadan birine sahip olma şansı yakalamış cazseverlerse albümü dinlediklerinde ayakları yerden kesilerek "siyah ormanın" derinliklerine doğru astral bir seyahata çıkıyor.
Almanya Villingen’de 20 Haziran 1968 günü varlıklı cazsever Alman Hans Georg Brunner Schwer’in caz tutkusunun bir meyvesi olarak yapılan kayıt The Montreux Jazz Festival sonrası Eddie Gomez ve Jack DeJohnette’in bilinen tek stüdyo kaydı olma özelliği taşıyor. Kayıtlar Resonance Records’dan prodüktör Zev Feldman’ın hayatı boyunca gerçekleştirdiği en derinlikli müzikal arkeolojik çalışma olarak kayıtlara geçiyor. Albümün ortaya çıkma hikayesi Feldman’ın 2013`de JazzAhead`de verdiği bir konferansta MPS Records’un kurucusu HGBS’in oğullarından biriyle tanışmasıyla başlar. Kulaktan kulağa daha evvel ellerinde yayınlanmamış bir malzeme olup olmadığı konuşulur ve büyük hazine bu fiskos sırasında günyüzüne çıkar.
* * *
Zev Feldman yasal hak sahibi Alman Schwer ailesini ikna turlarına başlar. Bir yolculuk esnasında albümün kayda alındığı Villingen’den geçerken Schwarzwald (Karaorman)‘dan geçerken yolun kenarında efsanevi elektronik devi şirketi Saba’yı görür. Hani vakti zamanında televizyon reklamlarında futbolcuların “ZABAA çok iyi televizyoon” diye zihnimizi dumur ettiren şirket. İsviçre sınırı yakınlarındaki bu tipik Güney Alman kasabası bir dönem MPS stüdyolarında birçok önemli caz albümü kaydına ev sahipliği yapmıştı.
O ziyaret sırasında prodüktör Zev Feldman, Hans Georg Brunner Schwer’in evini gezme fırsatı yakalar. Şanslı prodüktöre birkaç orijinal baskı MPS plak hediye etmişler tabii ki. Salonda Oscar Peterson’ın "Exclusively For My Friends" kaydında kullandığı Steinway piyano aynı yerde durmaktadır. Ziyaret Feldman`ı olağanüstü heyecanlandırır ve Resonance plak şirketi HGBS ailesini bu kaydın tüm dünyada duyulabilmesi, caz tarihine kazandırılması için iknayae uğraşır ve nihayet hayalleri gerçekleşir, Aralık 2014’de Hamburg’da sözleşme imzalanır.
* * *
Kasım 2015’de orijinal analog teyplerden dijital formata aktarım işlemleri gerçekleşir. Bunun için saniyede 192 kHZ ve 24 bit derinlikli örneklemeler yapılır. Ulaşılan sonuçta doğru sese en yakın ve güvenilebilir hale gelinmiştir. Albümün kapak tasarımı için oldukça özenilir. İç kapakta daha önce görülmemiş, kayıt günü çekilmiş fotoğraflar albüm için lisans altına alınır. Kaydın ortaya çıkması yıllarca zaman almış, anlaşmalar çok uzun sürmüş olsa da bu eserin tarihi değerine paha biçilemez. Eddie Gomez ve Jack DeJohnette’den oluşan trionun 1968 yılında sadece altı ay birlikte çalıştığını düşünürsek kaydın kıymeti dikkatinizi daha da çekecektir.
* * *
Albümün 3645 numaralı kopyası büyük bir şans eseri olarak çok değerli bir dostum sayesinde arşivimin en kıymetli köşesinde yer alıyor. Yirmi bir parçadan oluşan eser bana göre sadece pazarlama oyunlarıyla taçlandırılmış bir albüm değil, kelimenin tam anlamıyla günyüzüne çıkarılmış en iyi piyano trio kayıtlarından biri.
Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.